We toetsen uw betaalgedrag. Omdat we liever voorkomen dan genezen.

Stel dat u een lening bij de bank wilt afsluiten, dan controleert uw bank eerst of u de aflossing kunt betalen. Wij doen dat ook. Net als andere energie- en telecomleveranciers.

Een toetsing op betaalgedrag

Vooraf toetsen we uw betaalgedrag. We maken een inschatting of de energienota betaald gaat worden. Hiervoor gebruiken we onze eigen klantgegevens en/of de gegevens van Focum. Dit is een handelsinformatiebureau dat ons hierbij helpt. U hoort altijd per brief of wij of Focum deze toets uitvoert. In artikel 2.6 van onze Algemene Voorwaarden leest u hoe deze toetsing in zijn werk gaat.

Uiteraard zijn uw gegevens in te zien of te wijzigen. Neemt u hiervoor contact op met de partij die de toetsing uitvoert.

Soms vragen we een waarborg

Wanneer uit de toets blijkt dat u in het verleden moeite had uw rekeningen te betalen, vragen we u om een waarborg. Deze waarborgsom is € 575,- voor consumenten en € 750,- voor zakelijke klanten. Dit bedrag is btw-vrij. We begrijpen dat het een flink bedrag is om in één keer te betalen. Wij kunnen deze borg echter niet in termijnen laten betalen. We sluiten het energiecontract met u af zodra we uw waarborgsom hebben ontvangen. Dan verwelkomen we u graag als klant van Nuon.

Als consument betaalt u deze borg eenmalig. Als u een contract afsluit voor gas en/of stroom. Voor zakelijke klanten stellen we de borg vast per contractrekening.

Teruggave waarborgsom

Als u na ingang van uw energiecontract een jaar lang elke maand uw facturen op tijd betaalt, krijgt u uw waarborgsom terug. Dit is inclusief de helft van de wettelijke rente.

Alles over het betalen van uw energienota

Interessant artikel?