Alles cool na de hittegolf?

De zomermaanden waren uitzonderlijk warm. Voor bedrijven met een terras goed voor de omzet. Maar ook een hele klus voor uw koeling. Hoe zorgt u ervoor dat uw producten koel blijven en de binnentemperatuur aangenaam? Maar zonder dat uw stroomverbruik door het dak gaat?

De grootste uitdaging voor horecaondernemers tijdens een hittegolf is het koel houden van de dranken en voedingsmiddelen. Dat stelt Max Nuyens, Adviseur Energieanalyse bij Nuon. ‘Het pand koel houden is misschien wel een nog grotere uitdaging, want het is haast niet haalbaar om het behaaglijk te houden. De vraag is of je gasten er problemen mee hebben dat de ruimte warmer is dan normaal? Waarschijnlijk niet, maar dat geldt natuurlijk niet voor de consumpties. Van warme cola en lauw bier worden gasten niet blij. Met inzicht, een goede planning en verstandig omgaan met koelapparatuur kom je een heel eind. Het levert tevreden gasten en zorgt ervoor dat je stroomverbruik niet teveel stijgt.’

Gekoelde dranken

‘Op onverwachte hete dagen zie je soms dat personeel in paniek de drankjes tien minuten in de vriescel stalt en vervolgens verplaatst naar de koelcel of barkoeling. Daar gaat het al mis’, stelt Nuyens. ‘Het koel houden van je drankvoorraad is een kwestie van aangeleerd gedrag en plannen. Negen van de tien keer staat de voorraad van fusten bier en kratten met dranken in een soort opslaghok. Als eerste is het belangrijk om te zorgen dat die opslag niet te warm is, zodat de dranken niet opwarmen. Een kwestie van isoleren. Laat ook dat de warmteafvoer van de koelapparatuur niet in het opslaghok uitkomen.’

Planning en gedrag

Het begint echter met de planning, weet Nuyens: ‘De beste manier van koelen tijdens warme dagen, is een dag van tevoren al bepalen wat je voor de volgende dag nodig hebt’. Die dagvoorraad wordt in de koelcel gezet en na de nacht kan het worden verplaatst naar de barkoeling.

‘Een veelgemaakte fout is het niet sluiten van de deur van de koelcel tijdens het overplaatsen van de dagvoorraad. Zo zonde, want er gaat veel kou verloren en het duurt lang voor de koelcel weer op temperatuur is.’ Om dat te voorkomen, kan je strokengordijnen voor de ingang hangen. ‘Dat scheelt ook ijsaanslag. Op warme dagen zit er veel vocht in de lucht, dat zich in de koel- of vriescel hecht aan de wanden. Een koeling moet dan nog harder werken om de producten op de juiste temperatuur te krijgen. Leer jezelf en je medewerkers daarom aan om de deuren van koelingen direct te sluiten.’

Het is belangrijk om jezelf af te vragen of de capaciteit van de koelingen voldoende aansluit op het aanbod gekoelde dranken en etenswaren. ‘Ook dat is een stukje planning. Misschien heb je wel extra koelapparatuur nodig in de zomer. Dat kan een waardevolle investering zijn als het je meer omzet oplevert. Na het hoogseizoen maak je de koeling leeg, schoon en haal je de stekker uit het stopcontact, zodat hij geen energie meer verbruikt en geen verborgen kosten maakt.’

Airco of luchtkoeling?

Ook het beheersen van het binnenklimaat komt neer op een goede planning en gedrag. Sommige horecazaken hebben de luxe van een airco. ‘Dat is heerlijk, zeker als je hard aan het werk bent. Wat je dan vaak ziet, is dat de airco wordt ingesteld op 23 of 24C˚. Dat ga je nooit halen als het buiten 34C˚ is. Het beste, en ook het meest aangename, is een ingestelde temperatuur van een paar graden lager dan buiten. Gasten die van buiten naar binnen komen, hebben op die manier toch een koele ervaring. Het moet ook niet te koud zijn. Het is zomer, de warmte hoort er ook gewoon bij.’

Daarnaast adviseert Nuyens om eerst de ramen, deuren, schuifpuien en alles wat open kan, tegenover elkaar open te zetten. ‘Dan krijg je windbeweging, dat geeft ook verkoeling. Het is schijn, maar het is voordeliger dan de airco aanzetten. Doe dit ook vooral ’s ochtends, net als thuis: even door laten waaien en alles weer sluiten voor de middag om de warmte weg te houden. Zo houd je het pand het langste koel en het kost je niets. Als je zonwering hebt, maak daar dan zo veel mogelijk gebruik van. Het houdt heel veel warmte tegen.’

Leg uit hoe het werkt

De energieadviseur van Nuon begrijpt de veel gemaakte fouten wel. ‘Tuurlijk! Als personeel ben je keihard aan het werk en zweet je als een otter. Dan is vijf graden verschil met buiten wel wenselijk. Maar die gast die in zijn korte broek komt eten, wordt daar echt niet vrolijk van.’

Hij adviseert ondernemers daarom om hun werknemers uit te leggen hoe de airco werkt en hoe ze het voor de gasten zo aangenaam mogelijk kunnen maken. ‘Bovendien hoeft de airco niet de hele dag aan te staan. Misschien ’s avonds wel, maar misschien kun je overdag uit de voeten met open ramen en ventilatoren. De meeste gasten verblijven dan toch liever op het terras. Wanneer ze naar binnen gaan voor het diner, kun je de airco aanzetten.’

Hogere temperatuur zorgt voor hoger stroomverbruik De koel- en vriescellen en de airconditioning moeten hard werken tijdens zo’n hittegolf. ‘Het gevolg daarvan is dat je stroomverbruik gedurende die periode stijgt’, zegt Nuyens. ‘Wat je kunt doen om de stijging te beperken, is investeren in nieuwe apparatuur. Een apparaat van 15 jaar oud vervangen door een nieuwe, levert direct een forse besparing op. Laat de apparatuur goed onderhouden door professionals en maak ze zelf regelmatig schoon.’ Daarnaast is zonwering aan de buitenzijde geen overbodige luxe om te zorgen dat het pand niet verder opwarmt. ‘Er bestaat zelfs zonwerende folie, die zorgt voor een aanzienlijk percentage minder warmte’, zegt Nuyens.

Met inzicht kom je een heel eind, meent de energieadviseur. ‘Het is een kwestie van je gezonde boerenverstand gebruiken. Je weet zelf als ondernemer het beste wat er gebeurt in je pand.

Zit u nog goed met uw termijnbedrag?

Benieuwd of u na de hittegolf nog goed zit met uw termijnbedrag? Check dat dan met de TermijnbedragManager. Daarmee ziet u meteen of het maandbedrag nog past bij uw verbruik. Zo voorkomt u vervelende verrassingen bij de jaarafrekening.

U kunt altijd terecht bij onze Ondernemersdesk

Bel ons gerust op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur op 020 89 20 255. Chatten met ons kan ook. Van 08.00 tot 22.00 uur. Wij zijn er voor u.

Interessant artikel?