SAS, Vattenfall, Shell en LanzaTech onderzoeken de productie van synthetische, duurzame vliegtuigbrandstof

Vattenfall, SAS, Shell en LanzaTech gaan samen onderzoek doen naar de grootschalige productie van synthetische duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, of SAF) met gebruikmaking van de LanzaJetTM “Alcohol to Jet”-technologie, in Zweden. In plaats van onontgonnen fossiel materiaal te gebruiken voor het productieproces, zal het synthetische SAF worden geproduceerd uit fossielvrije elektriciteit en teruggewonnen CO2 uit stadsverwarming.

Grootschalige productie van SAF

Synthetisch SAF produceren

Doel is om in een nieuwe productiefaciliteit jaarlijks tot 50.000 ton synthetische SAF te produceren; het investeringsbesluit moet nog worden genomen. De synthetische SAF – of 'electrofuel' – zal worden geproduceerd uit fossielvrije elektriciteit en teruggewonnen CO2 met behulp van de LanzaJet "Alcohol to Jet"-technologie, ontwikkeld door LanzaTech en het Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) van het Amerikaanse ministerie van Energie. Draait de productie eenmaal op volle toeren, dan zou het SAS in 2030 kunnen voorzien in 25 procent van haar wereldwijde vraag naar duurzame vliegtuigbrandstof.

Veelbelovende projectvoorwaarden

Een gezamenlijke studie bracht al veelbelovende omstandigheden rondom het project naar voren, en alle partnerbedrijven komen nu overeen om diepgaande analyses uit te voeren. Het is de bedoeling om de nieuwe productiefaciliteit, in de buurt van Forsmark aan de Zweedse oostkust, tussen 2026 en 2027 in gebruik te nemen.

"Dit initiatief illustreert het potentieel van sectoroverschrijdende samenwerkingen om een sector die moeilijk CO2-vrij te krijgen is toch uitstootvrij te maken."

Anna Borg, President en CEO van Vattenfall.

Samen de weg vrijmaken voor luchtvaart op waterstof

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia en Vattenfall hebben overeen­stemming bereikt om een haalbaarheids­onderzoek uit te voeren naar een waterstof­infrastructuur op luchthavens in Zweden en Noorwegen. De samenwerking geeft een beter inzicht in het gebruik van waterstof­vliegtuigen, de bevoorrading, infra­structuren en de tankbehoeften op luchthavens en wil in beide landen bijdragen aan de ontwikkeling van dit ecosysteem.

Lees het persbericht

Het reductiepotentieel van elektrobrandstof

Duurzame vliegtuigbrandstof

Elektrobrandstof wordt gecategoriseerd als een duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), aangezien de enige input voor het maken van elektrobrandstof fossielvrije elektriciteit, water en gerecyclede kooldioxide zijn (in tegenstelling tot nieuwe fossiele grondstoffen). Elektriciteit zal voornamelijk worden gebruikt om via elektrolyse waterstof te maken die samen met koolstofdioxide kan worden omgezet in ethanol en vervolgens kan worden omgezet in elektrobrandstof voor de luchtvaart.

De gerecycleerde koolstofdioxide wordt opgevangen door een stadsverwarmings­installatie (in plaats van te worden vrijgegeven) en gebruikt voor de productie van elektrobrandstof, daarom wordt dit koolstof­afvanggebruik (CCU) genoemd. Wanneer elektrobrandstof vervolgens wordt verbrand door vliegtuigmotoren, komt het gebruikte kooldioxide na een tweede gebruik vrij in de atmosfeer.

Fossielvrije elektriciteit en koolstofdioxide

De grondstoffen die naar verwachting zullen worden gebruikt, zijn fossielvrije elektriciteit van het Zweedse elektriciteitsnet en koolstofdioxide dat wordt verzameld uit de gecombineerde warmtekrachtcentrale van Vattenfall in Uppsala, waar ongeveer 200.000 ton koolstofdioxide per jaar kan worden teruggewonnen. In tegenstelling tot de conventionele productie van vliegtuigbrandstof in fossiele olie- of aardgasraffinaderijen, blijven fossiele grondstoffen in de bodem en komt er vrijwel geen nieuwe fossiele kooldioxide meer in de atmosfeer terecht.

De vliegtuigen van vandaag zijn gecertificeerd om te vliegen met maximaal 50% SAF, waarvan elektrobrandstof een voorbeeld is. En de rest met traditionele vliegtuigbrandstof. De jaarlijkse geplande SAF-output van 50.000 ton is ongeveer 5% van de Zweedse totale vraag naar vliegtuigbrandstof vandaag en 20% van de Zweedse SAF-behoefte in 2030. Hoewel het duidelijk is dat er een enorme vermindering van de kooldioxide-emissies is wanneer elektrobrandstof wordt gebruikt voor een vliegtuig (synthetische vliegtuigbrandstof) ten opzichte van fossiele brandstof, is er op dit moment geen exact reductiepercentage beschikbaar.

Synthetische SAF

De synthetische SAF, ook bekend als elektrobrandstof, zal worden geproduceerd uit fossielvrije elektriciteit en teruggewonnen koolstofdioxide uit stadsverwarming.

Ook interessant

Onze specialisten staan voor u klaar!

Duurzame energieoplossingen voor de industrie

De Nederlandse industriesector staat voor een enorme verduurzamingsopgave (Bron: RvO). Dit vraagt om een om- en afbouw van bestaande activiteiten en een opbouw van nieuwe, duurzame activiteiten. Wij bieden onze industriële klanten de producten en diensten om dat mogelijk te maken.

Maak een afspraak of bel ons tijdens kantooruren op 020 892 00 75.

Groepsfoto sector Industrie

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen

De ontwikkelingen rondom de verduurzaming van de industriële sector volgen elkaar in hoog tempo op. Meld u aan voor onze UpdateService en ontvang direct de updates zodra er iets verandert – op het gebied van regelingen, subsidies of nieuwe innovaties.

UpdateService Industrie