1. Thuis
  2. Stroom
  3. Daltarief, normaaltarief en enkeltarief

Daltarief en normaaltarief of enkeltarief voor stroom

Als je een slimme meter hebt, kan je bij ons kiezen uit twee tariefsoorten voor je stroom. Je kan een combinatie krijgen van een daltarief stroom met een normaaltarief. Of je kiest het enkeltarief dat altijd hetzelfde is. In dit artikel lees je wanneer welk tariefsoort het voordeligst voor je is.

Normaal- en daltarief soms gelijk als je een variabel contract hebt

Heb je bericht van ons gehad over je nieuwe variabele tarieven per 1 april of 1 mei? Dan zijn je nieuwe normaal- en daltarief gelijk. Dat betekent dat je in de daluren evenveel betaalt als in de normaaluren. Dit komt doordat het aanbod van zonnestroom steeds groter wordt. Hierdoor liggen onze inkoopkosten voor de uren waarin de normaal- en daltarieven gelden heel dicht bij elkaar.

Wat is Enkeltarief?

Met enkeltarief betaal je altijd dezelfde prijs per kilowattuur. Het maakt niet uit op welk moment of welke dag je stroom verbruikt. Je hoeft dus niet speciaal je wasmachine of vaatwasser tijdens bepaalde uren te laten draaien. Heb je geen slimme meter, dan betaal je altijd het enkeltarief. Met een slimme meter heb je de keuze uit een enkeltarief of een dubbeltarief. In Mijn Vattenfall hebben we een persoonlijk tariefadvies voor je.

Wat is dubbeltarief?

Met een slimme meter kan je kiezen voor het dubbeltarief. Bij dubbeltarief rekent je energieleverancier twee verschillende tarieven tijdens bepaalde uren: overdag van 07.00 uur tot 21.00*/23.00 uur op werkdagen en voor de overige uren in de week én op de officiële feestdagen.

* In een beperkt aantal gemeenten beginnen de daluren op 21.00 uur. Je netbeheerder bepaalt deze tijden.

Normaal- en daltarief voor stroom

De behoefte aan stroom en de beschikbaarheid ervan wisselen per uur en seizoen. In zonnige maanden zijn er veel klanten die zonnestroom terugleveren aan het stroomnet. Het gaat dan over het overschot aan stroom dat ze zelf hebben opgewekt. Dit zorgt ervoor dat de inkoopkosten voor stroom in de zomer lager liggen. Als de zon minder vaak schijnt, zoals in de wintermaanden, liggen de inkoopkosten hoger. De prijzen van het normaal- en daltarief stroom kunnen daardoor variëren. De prijs die je betaalt is afhankelijk van de periode waarin de stroom voor je is ingekocht. De normaal- en daltarief prijzen kunnen dus afwisselend hoger, lager of gelijk zijn. 

Bekijk welk tarief voordeliger is

Heb je een slimme meter? En gebruik je elektrische apparaten met een hoog kWh-verbruik vooral op bepaalde tijdstippen? Dan kan een daltarief in combinatie met een normaaltarief het overwegen waard zijn. Maar verbruik je gedurende de hele dag door stroom, dan ligt het voor de hand om een enkeltarief te kiezen. Het enkeltarief ligt meestal tussen het daltarief en het normaaltarief in.

Bekijk onze tarieven

Wanneer zijn de piek- en daluren voor energie?

Je regionale netbeheerder bepaalt het tijdstip waarop welk tarief ingaat. Dat is dus afhankelijk van waar je woont. Wil je voor de combinatie van het daltarief en het normaaltarief kiezen? Dan is het slim om van tevoren te checken wat de daluren in je regio zijn. Dit doe je erg eenvoudig online.

Advies over je tariefsoort

Zelf inschatten hoeveel stroom je wanneer op de dag en in de week verbruikt is best lastig. Gelukkig houd je slimme meter dat allemaal bij. Heb je ons eenmalig toestemming gegeven om je meterstanden dagelijks uit te lezen? In Mijn Vattenfall zie je onder 'Laag' je stroomverbruik in de daluren. En onder 'Hoog' je verbruik tijdens normale uren. Je ziet ook wat precies je totale kosten per jaar (zouden) zijn bij de verschillende tariefsoorten. We adviseren je of je huidige tarief nog steeds de beste keuze is of niet. Zie het fictieve voorbeeld hieronder.

Tariefadvies in Mijn Vattenfall

Overstappen op een ander tariefsoort

Heb je nog geen slimme stroommeter? Dan is een 'dubbeltarief' niet meer mogelijk. Met een slimme meter kan je wel overstappen van het enkeltarief op het normaaltarief en daltarief stroom. Neem contact met ons op om gratis over te stappen. Een slimme meter aanvragen doe je via je netbeheerder.

Gratis bespaaradvies op maat

Onze bespaaradviezen gaan verder dan algemene bespaartips. Zo ontvang je adviezen die passen bij jouw persoonlijke woonsituatie via de Duurzaam Wonen Check. En met de Energiescan kijkt een medewerker zelfs live mee in je huis.

Zo helpen we besparen

Veelgestelde vragen over het daltarief

Wat zijn daluren voor stroom?

Daluren zijn uren waarop er in Nederland gemiddeld minder vraag is naar stroom. Het aanbod van elektriciteit is dan groter dan de vraag. Daardoor kunnen we elektriciteit goedkoper, tegen een lager tarief leveren. Je kiest het daltarief altijd in combinatie met het normaaltarief. In de normale uren betaal je dan juist een iets hoger tarief. Dat is interessant als je meer dan 51% van je stroom in daluren gebruikt. Je slimme meter houdt allemaal automatisch bij voor je. Je persoonlijke berekening en ons tariefadvies staan in Mijn Vattenfall.

Wanneer gaat het daltarief voor stroom in?

Je regionale netbeheerder bepaalt het tijdstip waarop het daltarief ingaat. Dat is dus afhankelijk van waar je woont. Wil je voor de combinatie van het daltarief en het normaaltarief kiezen? Dan is het slim om van tevoren te checken wat de daluren in je regio zijn. Dit doe je erg eenvoudig online.

Wat is een dubbele meter?

Een dubbele meter voor stroom is een meter die automatisch bijhoudt wanneer je je stroom verbruikt. Of je nu kiest voor een daltarief met normaaltarief of toch gewoon het enkeltarief.

  1. Stroom I: Deze meter houdt bij hoeveel elektriciteit je in de daluren verbruikt.
  2. Stroom II: Deze meter houdt je stroomverbruik bij in de andere uren.

Alle slimme stroommeters zijn automatisch dubbele meters. Sinds 1 juli 2021 heb je bij een 'normale' meter altijd het enkeltarief.

Wat is stroom 1 en 2?

Je meter heeft één of meer telwerken. Dit zijn de lopende cijfers op je meter. Daarop kun je je meterstanden aflezen.

  1. Stroom 1 staat voor telwerk 1. Hierop wordt je verbruik tijdens daluren aangegeven (bij daltarief)
  2. Stroom 2 staat voor telwerk 2. Hierop vind je je verbruik tijdens piekuren (bij normaaltarief)

Sinds 1 juli 2021 heb je bij een 'normale' meter altijd het enkeltarief.

Wat zijn de piek en daluren bij elektriciteit?

De piekuren van elektriciteit zijn op werkdagen overdag vanaf 7.00 uur. De daluren zijn:

  • In het weekend
  • Op officiële feestdagen
  • Op werkdagen vanaf vanaf 21:00 of 23:00 uur
Wanneer is het nachttarief?

In het grootste deel van Nederland gaat het nachttarief voor stroom op werkdagen in vanaf 21:00 of 23.00 uur. In het weekend en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag. In de piekuren betaal je een hoger dagtarief.

Of je een combinatie van daltarief / normaaltarief hebt, kun je terugvinden in je contract op Mijn Vattenfall.

Wanneer kun je goedkoop wassen?

Heb je een enkeltarief voor je stroom, dan maakt het niet uit wanneer je je wasmachine aanzet. Je betaalt toch altijd hetzelfde tarief voor je stroom. Heb je de combinatie daltarief / normaaltarief, dan maakt je timing wel uit. Zet dan je wasmachine het liefste aan in de daluren.

Bij veel nieuwe wasmachines kun je instellen hoe laat je wasprogramma moet starten of klaar moet zijn. Je stopt je vuile was er dan vast in en hoeft niet op te blijven om op de knop te drukken. De volgende ochtend is je was gewoon klaar.

Lees ook onze tips om energie te besparen met wassen en drogen

Ons doel

Wij zijn Vattenfall. Een energiebedrijf met een duidelijk doel: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken.

Doe je mee?

Sinds 1 juli 2021 heb je bij een 'normale' meter altijd het enkeltarief

Als je nog een 'normale' of conventionele stroommeter hebt, krijg je nu altijd het enkeltarief. Op 1 juli 2021 is het zogenaamde toonfrequent-signaal landelijk door alle netbeheerders uitgezet. Deze techniek om te schakelen tussen de verschillende tarieven was verouderd en wordt daarom niet meer ondersteund. Elke slimme meter is automatisch een dubbele meter. Je netbeheerder helpt je verder als je een slimme meter wilt laten plaatsen. De kosten voor het plaatsen van een slimme meter verschillen per netbeheerder.

Hoe weet ik wat voor meter ik heb?

Een handig ezelsbruggetje: Wanneer je een slimme meter hebt, lezen wij de standen automatisch uit voor de jaarafrekening. Je hoeft niets te doen. Met een conventionele meter krijg je een e-mail of brief met de vraag om je meterstanden door te geven.

Bekijk de meest voorkomende meters

Hoe werkt de schakeling tussen normaal- en daltarief?

Je stroommeter registreert je verbruik op twee telwerken. Het registreert het verbruik in de normaalperiode op het ene telwerk en het verbruik in de dalperiode op het andere telwerk. 

Hoe werkt normaal- en daltarief met een slimme meter?

De slimme meter kan door de ingebouwde klok zelf van normaal- naar daltarief schakelen. Met een slimme meter kun je daarom kiezen voor normaal- en daltarief. Meer weten over de slimme meter? Kijk op vattenfall.nl/slimme-meter. Heb je nog geen slimme meter en wil je deze aanvragen, informeer dan naar de mogelijkheden bij jouw netbeheerder.

Moet ik mijn termijnbedrag bijstellen?

Bij een verandering van tarieven of van je verbruik is het altijd goed om je termijnbedrag te checken. Dan weet je meteen of je nog goed zit voor de jaarafrekening. Je vindt ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall of in de Energie-app.

Meer over energie