1. Thuis
  2. Stroom
  • Met stroom van Vattenfall altijd het licht aan

  • Kijk wat beschikbaar is op jouw adres

    Vul de 4 cijfers en 2 letters van de postcode in, bijv. 1234 AB.
    Vul een huis-nummer in tussen 1 en 99999.

Stroom van ons: samen maken we fossielvrij leven mogelijk

Bij Vattenfall streven we ernaar om fossielvrij leven mogelijk te maken. Om dit te bereiken investeren we in de opwek van groene stroom uit zon, wind en water. En ontvangen onze klanten thuis en in het mkb nu allemaal groene stroom uit Nederland. Bekijk ons stroometiket.

De voordelen van onze stroom

Kies je voor stroom van Vattenfall, dan weet je zeker dat rekening wordt gehouden met je persoonlijke wensen. We doen onze klanten met de volgende voordelen een plezier:

  • We leveren 100% groene stroom. Opgewekt in Nederland.
  • Je kan kiezen uit diverse contracten. Je bepaalt wat beter bij jouw situatie past: een vast, variabel of dynamisch contract.
  • We bieden 7 servicebeloften. Waaronder bijvoorbeeld de voordelen voor onze vaste klanten en het termijnbedrag-advies.

Een ander voordeel is dat we actief ondernemen om zo ons doel te bereiken: fossielvrij leven binnen één generatie. Meer weten? Bekijk dan deze pagina.

Alleen stroom afnemen of gas en stroom in één pakket?

Een nieuw stroomcontract afsluiten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Zolang je maar weet wat je wil en nodig hebt. Natuurlijk kan je bij ons terecht voor een vast contract. Zo’n contract sluit je af een bepaalde tijd. Tijdens deze periode heb je zekerheid over je maandelijkse energiekosten. Het bedrag staat namelijk vast.

Maar je kan ook kiezen voor een variabel contract. Dit is een contract waarbij de stroomtarieven per maand kunnen verschillen. Kies je voor variabel, dan kan je ook een pakket voor alleen stroom afsluiten.

Hetzelfde geldt voor een dynamisch contract. Onze FlexPrijzen zijn nog dynamischer dan bij een variabel contract. Je betaalt namelijk de huidige stroomprijs. Het bedrag dat je betaalt kan daardoor per dag of zelfs per uur verschillen.

Ook handig: start met energie vergelijken of vraag direct je energie aan op basis van je wensen.

Energieadvies: stroom aanvragen

  • Kies je stroom
  • Voeg gas toe als je wilt 
  • Zie meteen wat je betaalt 

Zo zit de stroomprijs in elkaar

De stroomprijs is bij elke stroomleverancier anders. Maar hoe de prijs is opgebouwd, is overal hetzelfde. Een deel van de kosten voor stroom zijn afhankelijk van je verbruik. En een ander deel staat vast. Deze vaste leveringskosten bestaan uit netbeheerkosten en overheidsheffingen. Een ander deel is variabel. Deze kosten zijn afhankelijk van verschillende marktontwikkelingen. Hierdoor blijven de stroomtarieven per kWh veranderen. Je kan daar je voordeel mee doen en een variabel contract afsluiten. Zakt de prijs dan betaal je zelf ook minder. Heb je toch liever wat meer zekerheid, dan is een vast contract misschien een betere optie voor je.

Gemiddeld stroomverbruik

Hoeveel stroom je verbruikt, is afhankelijk van het aantal personen waarmee je samenwoont. Maar ook van het type huis. Dit betekent dat het gemiddelde van iedereen niet zoveel zegt. Je kan beter kijken naar de huishoudens die met jouw situatie overeenkomen. Woon je met twee personen samen in een oud middelgroot huis dan zit het gemiddelde stroomverbruik rond de 2990 kWh. Woon je in een groot vrijstaand huis dan is dit gemiddeld alweer 4390 kWh. Lees hier meer over op Milieu Centraal of bereken je verbruik op onze andere pagina’s.

Nachtstroom: goedkopere stroom in de nacht

Het is slim om rekening te houden met wanneer je stroom gebruikt. Als je vooral 's nachts stroom gebruikt, dan is het handig om te kiezen voor een daltarief in combinatie met een hoger normaaltarief. Dat is interessant als je meer dan 51% van je stroom in daluren verbruikt. Wil je de hele dag door dezelfde prijs voor je stroom betalen? Bekijk dan het enkeltarief.

Als je wilt weten wat voor je persoonlijke situatie het voordeligste tarief is, lees dan onze pagina over tarieven. Wil je besparen op je energierekening? Bekijk dan onze tips om energie te besparen.

Normaal- en daltarief soms gelijk als je een variabel contract hebt

Heb je bericht van ons gehad over je nieuwe variabele tarieven per 1 april of 1 mei? Dan zijn je nieuwe normaal- en daltarief gelijk. Dat betekent dat je in de daluren evenveel betaalt als in de normaaluren. Dit komt doordat het aanbod van zonnestroom steeds groter wordt. Hierdoor liggen onze inkoopkosten voor de uren waarin de normaal- en daltarieven gelden heel dicht bij elkaar.

Makkelijk stroom vergelijken

Natuurlijk wil je voordelig uit zijn als je een stroomcontract afsluit. Daarom is het slim om stroom te vergelijken. Zo kom je erachter wat past bij je persoonlijke situatie. Wil je weten wat de beste deal is? Of vind je duurzaamheid erg belangrijk? Start dan met stroom vergelijken

Alles wat je wilt weten over groene stroom

Fossielvrij leven, dat is waar we naar streven. Daarom investeren we in de opwek van groene stroom. Dit is stroom die wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen, die onuitputtelijk zijn. Denk aan wind, zon en water. Met ons product Groen uit Nederland bieden we 100% groene stroom aan. Voor zowel klanten thuis als het mkb. We leggen je graag meer uit over groene stroom en waarom we ook nog standaard stroom opwekken. Lees meer over groene en standaard stroom.

Zelf je stroom opwekken met zonnepanelen

Met zonnepanelen zet je een belangrijke stap richting fossielvrij leven. Benieuwd hoeveel stroom je met je eigen zonnepanelen kunt opwekken? En wat je besparing en opbrengsten kunnen zijn? Doe de Dakcheck.

Op het stroometiket zie je waar je stroom vandaan komt

Elk jaar laten wij je met het stroometiket weten met welke energiebronnen onze stroom is opgewekt. Bekijk het stroometiket.

Energieadvies: stroom aanvragen

  • Kies je stroom
  • Voeg gas toe als je wilt
  • Zie meteen wat je betaalt 

Stroom voor zzp'ers, mkb'ers en grote bedrijven

Ook als je mkb'er, zzp'er of eigenaar van een groot bedrijf bent, ook voor zakelijke stroom zit je bij ons goed. Je krijgt een scherpe prijs, ziet precies hoe je stroom is opgewekt en hebt altijd inzicht in je verbruik. Wil je stroom en gas samen in één pakket, lees dan meer informatie over zakelijke energie. Wil je meer informatie over onze zakelijke tarieven, bekijk dan onze pagina mkb-energietarieven.

Veelgestelde vragen van andere nieuwe klanten

Wanneer start mijn energiecontract?

De startdatum van je energiecontract vind je terug in de bevestiging van je aanvraag. In de bevestiging laten wij je ook weten wanneer wij beginnen met het leveren van energie bij je thuis.

Hoelang van te voren moet je stroom aanvragen?

Meestal kan je drie maanden voordat je verhuist al een nieuw contract aanvragen. Het is belangrijk dat je dit uiterlijk twee weken van tevoren doet. Dan hebben we nog genoeg tijd om alles voor je te regelen.  

Vergoeden jullie een overstapboete?

Vaak werd de opzegvergoeding betaald door de nieuwe aanbieder. Maar let op: de kans is groot dat je die nu zelf moet betalen. Je energieleverancier kan een boete geven als je jouw huidige contract opzegt voordat het is afgelopen. Informeer ernaar bij je leverancier. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Hoe snel na een verhuizing kan je een energiecontract afsluiten?

Zorg ervoor dat je uiterlijk twee weken vóór je verhuisdatum een contract bij ons afsluit. Dan hebben we nog genoeg tijd om alles voor je te regelen. 

Ik heb met spoed energie nodig, wat nu?

Wij kunnen je verder helpen. We begrijpen dat je schrikt als je een brief van je netbeheerder krijgt over afsluiting. Graag leggen we per situatie uit hoe wij dit als energieleverancier voor je regelen. Lees meer over spoedaanvraag energie.

Kan ik mijn contract nog annuleren?

Ja, je hebt na het versturen van je aanvraag nog 14 dagen bedenktijd. 

We vinden het wel jammer dat je overweegt je nieuwe contract te annuleren. We willen je natuurlijk graag een contract aanbieden dat het beste bij je past. Neem contact met ons op, dan kijken we of er een beter aanbod is voor jou. Chat met ons, of bel 088 363 7990. Onze mensen helpen je graag.

Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

Bij ons bepaal je zelf wat jouw ideale betaaldag is. Want we begrijpen dat je liever zelf kiest wanneer je onze energierekening betaalt. Vertel ons wanneer je wilt betalen, in Mijn Vattenfall

Hoe werkt het overstappen naar Vattenfall?

Overstappen naar een andere energieleverancier is erg eenvoudig. Als je voor ons als nieuwe leverancier kiest, vul je je gegevens in op de website. Hierna regelen we alles met je oude leverancier. We houden je natuurlijk altijd op de hoogte. Het is wel slim om zelf rekening te houden met je huidige contract. Er is bijvoorbeeld vaak een opzegtermijn aan je contract verbonden en je wil natuurlijk niet onnodig een opzegboete betalen.

Andere nieuwe klanten bekeken ook