Nieuwe tarieven vanaf 1 juli 2017

Tussen 22 mei en half juni krijgt u persoonlijk bericht van ons over de nieuwe energietarieven per 1 juli en wat dit voor u betekent. Dit bericht staat dan ook voor u klaar in Mijn Nuon onder uw Nuon correspondentie.

Wat betekent deze tariefswijziging voor u

Uw maandelijks termijnbedrag verandert niet. De wijziging vanaf 1 juli is beperkt. Het betreft een stijging van de variabele leveringskosten en de vaste leveringskosten voor gas. Bij een gemiddeld verbruik kost dit u ongeveer € 1,50 per maand. De reden voor de stijging is dat sinds medio 2016 de prijzen waarvoor wij gas inkopen zijn gestegen. Met name in de eerste maanden van 2017 heeft deze stijging zich doorgezet. Dit ziet u nu terug in de variabele tarieven van gas geldend vanaf 1 juli. Als u een contract heeft met een variabel tarief voor gas dan heeft u over deze wijziging persoonlijk bericht ontvangen.

De nieuwe tarieven zijn al verwerkt in uw contractgegevens. U vindt ze terug in Mijn Contract. Vanaf 1 juli berekenen we deze nieuwe tarieven.

We houden in de gaten of u nog goed zit met uw termijnbedrag

Wij helpen u graag verrassingen op de jaarafrekening te voorkomen. Want niet alleen een tariefswijziging, maar ook een verandering in uw energieverbruik kunnen invloed hebben op uw jaarafrekening.

Heeft u Mijn Nuon dan ontvangt u binnenkort weer een seintje van ons. We kijken dan of uw termijnbedrag past bij uw energieverbruik. Op basis van uw actuele verbruik kan het zijn dat wij u dan wel adviseren uw termijnbedrag te wijzigen. Nog geen Mijn Nuon? Als u zich aanmeldt met uw klantnummer (te vinden op een bankafschrift) geven we u voortaan ook per mail een seintje.

Zelf uw termijnbedrag checken kan ook

In Mijn Nuon geven we graag advies over uw termijnbedrag. Met behulp van uw actuele meterstanden berekenen we uw termijnbedrag opnieuw. En als u wilt, wijzigt u het meteen.

Zo zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen.

Meestgestelde vragen over de tariefswijziging van 1 juli 2017

1. Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?

U betaalt niet alleen aan ons , maar ook aan uw netbeheerder en de overheid. Wij zorgen ervoor dat de netbeheerder en de belastingdienst hun deel krijgen. Bij een gemiddeld verbruik van 3.000 kWh en 1.450 m3, is uw termijnbedrag zo opgebouwd:

  • Leveringskosten Nuon (36%)
    Leveringskosten bestaan uit vaste en variabele kosten. De variabele leveringskosten berekenen we aan de hand van uw energieverbruik en de prijs die u betaalt. De vaste leveringskosten hangen niet af van uw verbruik, ze staan vast. Deze kosten heetten voorheen ‘vastrecht’.
  • Netbeheerkosten (21%)
    U betaalt kosten voor uw aansluiting en transport aan ons. Wij dragen ze voor u af aan uw netbeheerder. Op de website van uw netbeheerder vindt u de opbouw van deze kosten.
  • Overheidsheffingen en btw (43%)
    De overheid heft energiebelasting en een ‘Opslag Duurzame Energie’ om energiezuinigheid te stimuleren. Wij dragen deze overheidsheffingen en de btw voor u af.

2. Waarom zijn de gastarieven gestegen

Sinds medio 2016 zijn de prijzen waarvoor wij gas inkopen gestegen. Met name in de eerste maanden van 2017 heeft deze stijging zich doorgezet. Dit ziet u nu terug in de nieuwe variabele tarieven van gas per 1 juli.

3. Wat merk ik van deze tariefswijziging op mijn jaarafrekening?

Gerekend over een periode van een jaar zorgt deze tariefswijziging ervoor dat u ongeveer € 18,- meer betaalt voor uw energie bij een gemiddeld verbruik. Dat is dus ongeveer € 1,50 per maand. Daarom is het niet nodig uw termijnbedrag te verhogen.

4. Kan ik mijn termijnbedrag zelf aanpassen?

Ja, u kunt uw termijnbedrag zelf wijzigen in Mijn Nuon: termijnbedrag wijzigen

5. Wij zijn uitgegaan van uw gegevens zoals die op 16 mei jl bij ons bekend waren

Wij hebben deze correspondentie gemaakt met de gegevens die we van u hadden op 16 mei jl Als u daarna wijzigingen heeft doorgegeven zijn die niet meegenomen.

Uw Nuon contract verlengen of bekijken? We helpen u graag

Voor wie is deze tariefswijziging?

Heeft u een gascontract voor onbepaalde tijd en bericht van ons ontvangen? Of ziet u in de welkomstboodschap van Mijn Nuon, informatie over deze tariefswijziging? Dan is deze wijziging voor u van toepassing.

Interessant artikel?