Extra informatie over de tariefswijziging van 1 januari 2019

Beste klant, afgelopen week is er in de media veel aandacht geweest voor de verhoging van de energietarieven. We begrijpen dat dit onrust veroorzaakt. Daarom vertellen we u graag precies hoe de vork in de steel zit. Zodat u er weer op kunt vertrouwen dat u goed zit bij ons.

Voor de jaarlijkse tariefswijziging hebben we de termijnbedragen opnieuw berekend

Voor de jaarlijkse tariefswijziging hebben we de termijnbedragen opnieuw berekend. Dat was nodig, want de verhoging van de overheidsheffingen en de variabele leveringstarieven zijn fors. Zo voorkomen we verrassingen op uw eerstvolgende jaarafrekening.

  • Dit nieuwe termijnbedrag geldt tot aan uw eerstvolgende jaarafrekening. Daarna berekenen we uw termijnbedrag weer opnieuw.
  • Bij deze berekening hebben we de nieuwe tarieven, maar ook uw verwachte energieverbruik gebruikt. Alleen als we deze allebei meenemen in de berekening voorkomen we verrassingen op uw komende jaarafrekening.
  • Zelf uw termijnbedrag controleren of aanpassen kan via ons termijnbedragadvies
  • Voor 24% van onze klanten is er niets veranderd aan het maandbedrag. Deze klanten betalen maandelijks al voldoende waardoor wij geen bijbetaling op de jaarafrekening verwachten
  • De meeste klanten, 68%, hebben tot eind 2018 voldoende betaald voor hun verbruik, het termijnbedrag is dan alleen aangepast vanwege de tariefswijziging
  • Voor een kleine groep, zo’n 8% van onze klanten, is het termijnbedrag aangepast met een groter percentage. We vertellen u graag wat de mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn:

Mogelijke oorzaken hoger termijnbedrag

Binnenkort de jaarafrekening 
Hierdoor zijn er nog maar een paar termijnen te gaan tot aan uw jaarafrekening. Om ervoor te zorgen dat u geen bijbetaling bij uw jaarafrekening ontvangt, spreiden we de kosten over de termijnen die er nog zijn tot aan de jaarafrekening. Hierdoor valt het termijnbedrag voor de aankomende maanden extra hoog uit. 

Bij uw jaarafrekening berekenen we het termijnbedrag gewoon weer opnieuw. En gebruiken dan weer een periode van 12 termijnen.

Hoger energieverbruik dan vooraf ingeschat
Hierdoor heeft u in 2018 een termijnbedrag betaald dat niet in lijn was met uw verbruik. Dit verbruik in combinatie met de tariefsverhoging leidt nu tot een hoger termijnbedrag.

Eerder ontvangen meterstanden gebruikt 
In het afgelopen jaar hebben wij nieuwe meterstanden van u of uw netbeheerder ontvangen. Deze nieuwe meterstanden hebben wij nu gebruikt bij onze berekening.

Geen bruikbare meterstanden
Wij hadden (nog) geen (bruikbare) meterstanden van u. In dat geval gebruiken wij het standaardjaarverbruik, dit is het gemiddeld verbruik op uw adres. Dit verbruik kan hoger zijn, dan uw werkelijke energieverbruik.

Na een advies uw termijnbedrag niet aangepast
U heeft al eens een online termijnadvies bij ons aangevraagd, maar heeft toen uw termijnbedrag hier niet op aangepast.

Termijnbedrag verlaagd
U heeft het termijnbedrag gedurende het jaar verlaagd. Door de nieuwe berekening valt het termijnbedrag voor de aankomende maanden tot aan uw jaarafrekening extra hoog uit. 

We berekenen uw termijnbedrag altijd heel zorgvuldig

We benadrukken dat we uw termijnbedrag uiterst zorgvuldig en volgens een bewezen methode berekenen. In de video ziet u precies hoe wij dit doen. We gebruiken deze rekenmethode:

  • als wij uw nieuwe termijnbedrag berekenen bij de jaarafrekening
  • als we u een seintje sturen. Heeft u Mijn Nuon dan krijgt u een aantal keer per jaar een seintje van ons om te checken of het termijnbedrag nog past bij uw energieverbruik.
  • in ons online termijnbedragadvies in Mijn Nuon
  • als wij het termijnbedrag opnieuw berekenen in verband met de jaarlijkse tariefswijziging per 1 januari

Tot slot

We hopen dat we u hiermee gerust hebben gesteld. Heeft u toch nog vragen, dan helpen we u graag verder op tarieven-januari. Of neemt u contact met ons op. 

Interessant artikel?