Toetsing betaalgedrag

Een toetsing op betaalgedrag

Stel dat u een lening bij de bank wilt afsluiten, dan controleert uw bank eerst of u de aflossing kunt betalen. Wij doen dat ook. Net als andere energie- en telecomleveranciers.

Een toetsing op betaalgedrag

Vooraf toetsen we uw betaalgedrag. We maken een inschatting of de energienota betaald gaat worden. Hiervoor gebruiken we onze eigen klantgegevens en/of de gegevens van Focum. Dit is een handelsinformatiebureau dat ons hierbij helpt. U hoort altijd per brief of wij of Focum deze toets uitvoert. In  artikel 2.6 van onze Algemene Voorwaarden leest u hoe deze toetsing in zijn werk gaat. 

Uiteraard zijn uw gegevens in te zien of te wijzigen. Neemt u hiervoor contact op met de partij die de toetsing uitvoert.

Soms vragen we een borg

Wanneer uit de toets blijkt dat u in het verleden moeite had uw rekeningen te betalen, vragen we een borgsom. We begrijpen dat het een flink bedrag is om in één keer te betalen. Het is echter niet mogelijk deze borg in termijnen te betalen. Want zodra we uw waarborgsom hebben ontvangen sluiten we het energiecontract met u af. En verwelkomen we u als klant van Nuon.

Als consument betaalt u de borgsom eenmalig, ook als u een contract afsluit voor gas en stroom. Bent u een zakelijke klant? Dan stellen we per contractrekening de borg vast.

U krijgt uw borg natuurlijk terug

Als u een jaar lang elke maand uw facturen op tijd betaalt krijgt u uw borg weer terug, en de helft van de wettelijke rente. Het jaar gaat meteen in, dus vanaf ingangsdatum van uw energiecontract. Wel zo eerlijk.

Alles over het betalen van uw energienota

Interessant artikel?