Energie afgesloten, wat nu?

Energie afgesloten, wat nu?

Natuurlijk schrikt u als u een brief krijgt van uw netbeheerder dat ze binnenkort uw energie afsluiten. We vertellen u wat te doen.

'Wanneer mag een energiemaatschappij je afsluiten?'

Er is heel wat voor nodig om te worden afgesloten van energie. U ontvangt altijd vooraf informatie. Eerst van ons en uiteindelijk van uw netbeheerder. Niemand wordt zomaar afgesloten van stroom en gas. En een echte afsluiting komt gelukkig maar zelden voor. 

Waarom ontvangt u een brief van uw netbeheerder over afsluiting energie?

  • Als uw energiecontract afloopt en u nog geen nieuw contract heeft afgesloten.
    De netbeheerder weet nu niet aan wie u energie betaalt en kan uw energie afsluiten. Het enige wat u hoeft te doen, is zo snel mogelijk een energiecontract af te sluiten. Wij informeren uw netbeheerder en dan is alles weer opgelost.
  • Als u een te grote betalingsachterstand heeft.Wij informeren u regelmatig over uw betalingsachterstand. Blijven uw betalingen uit, dan kunnen wij overgaan op afsluiting gas en licht. We melden dit bij uw netbeheerder  Vervolgens ontvangt u van uw netbeheerder bericht dat binnenkort uw stroom en/of gas afgesloten wordt

Voorkom dat uw gas of stroom afgesloten wordt

Heeft u een brief van uw netbeheerder ontvangen dat binnenkort uw energie afgesloten wordt? Onderneem direct actie. Want doet u niets dan wordt u echt afgesloten. En een nieuwe aansluiting aanvragen bij uw netbeheerder is erg kostbaar. We helpen u verder:

Dreigende afsluiting door betalingsproblemen? Neem direct contact op met uw energieleverancier

Heeft u de ‘aankondigingsbrief einde levering’ van uw netbeheerder ontvangen? .Zorg ervoor dat u binnen 10 dagen na ontvangst van deze brief de betalingsproblemen samen met ons oplost. Want zodra we een betaalafspraak of een betalingsregeling treffen, vervalt de afsluiting. Het is wel belangrijk dat u zich  daarna aan de afgesproken regeling houdt. Want als u zich er niet aan houdt, mogen we alsnog uw energie gaan afsluiten.

Wat als uw energieleverancier geen betaalafspraak wil maken?

Lukt het niet (meer) om een afspraak te betaalafspraak met ons te maken? Schakelt u dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Op de betalingsherinnering van de energierekening staat wanneer u dit uiterlijk moet hebben gedaan.

Neemt u contact op met de afdeling Sociale Zaken van uw gemeente om u aan te melden. Of meld u aan via onze klantenservice. Accepteert de schuldhulpinstantie uw verzoek, stuurt u ons dan zo snel mogelijk hier een bewijs van. Neem voor de zekerheid ook contact met ons op, dan weet u zeker of dit bewijs is aangekomen. 

Wordt uw schuldhulpverzoek afgewezen?

  • Dan kan onderbewindstelling helpen. Een verzoek tot onderbewindstelling vraagt u aan bij de kantonrechter in uw rechtsgebied. Op rechtspraak.nl vindt u meer informatie en het aanvraagformulier. Staat u onder bewindvoering? Dan kan uw bewindvoerder een spoedaanvraag zonder waarborgsom bij ons doen.
  • Lees verder op Energie aansluiten zonder borg

Overstappen na afsluiting energie? Vraag hulp via een bewindvoerder

Overstappen vlak voor of na afsluiting is niet eenvoudig. Heeft u een bewindvoerder en is deze bij ons aangesloten, dan kan uw bewindvoerder een spoedaansluiting zonder waarborg voor u aanvragen.

Nuon Verlicht

Bewindvoerders zoeken samenwerking met Nuon

Als bewindvoerder kunt u contact met ons opnemen. Samen zorgen we ervoor dat onze energie er voor iedereen is.

Interessant artikel?