Schuldhulp Vattenfall: we geven advies en oplossingen

Door een scheiding, ontslag of een langdurige ziekte kan je financiële situatie ineens veranderen. Dit kan ons allemaal overkomen. Als je het uitgavenpatroon niet aanpast, kunnen er financiële problemen ontstaan. We bieden oplossingen. 

Betaalachterstand? Onderneem actie.

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt als betaalachterstand dreigt te ontstaan. Want financiële problemen lossen nooit vanzelf op. Ze worden zelfs groter als je niets doet. Dus, durf hulp te vragen en doe dat snel. Je bent écht niet de enige.

89.192 mensen met financiële problemen meldden zich in 2019 bij de schuldhulpverlening

*Bron: Nibud Jaarverslag 2019

Als in een keer betalen niet lukt

Het kan gebeuren dat je je jaarafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen. Helpt dit je niet verder? Ook op andere manieren bieden we hulp bij betalen.

Is een betalingsregeling niet mogelijk?

Kunnen we je geen regeling (meer) aanbieden? Schakel dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Op de betalingsherinnering van je energierekening staat wanneer je dit uiterlijk moet hebben gedaan.

Aanmelden bij een schuldhulpinstantie gaat via de afdeling Sociale Zaken van je gemeente.

Accepteert de schuldhulpinstantie je verzoek? Stuur ons hier dan zo snel mogelijk een bewijs van. En neem contact met ons op om de ontvangst te laten bevestigen. 

Is je verzoek om schuldhulp afgewezen?

Dan kan onderbewindstelling helpen. Een verzoek tot onderbewindstelling vraag je aan bij de kantonrechter in je rechtsgebied. Op www.rechtspraak.nl vind je meer informatie en het aanvraagformulier.

Sta je inmiddels onder bewindvoering? Dan kan je financieel hulpverlener je verder helpen.

Verlicht, samenwerking met financieel hulpverleners

Een energiecontract zonder borg

In Nederland kan je geholpen worden door een financieel hulpverlener. Dit betekent dat de hulpverlener de financiële zaken van je overneemt. Omdat energieleveranciers een waarborgsom vragen, is het dan lastig om een energiecontract af te sluiten. Daar hebben we nu een oplossing voor: Vattenfall Verlicht: een samenwerking met financieel hulpverleners.

Met Verlicht kan een financieel hulpverlener bij ons een energiecontract afsluiten voor klanten zonder borg.

Spoedaansluiting zonder borg

Als de energierekening steeds niet betaalt wordt, volgt uiteindelijk een brief van de netbeheerder. De netbeheerder kondigt daarin aan dat zij de energie gaan afsluiten. Ook deze situatie kunnen we nu oplossen door Verlicht. Want zo kan een financieel hulpverlener een spoedaansluiting zonder borg aanvragen.

Voor financieel hulpverleners

Als financieel hulpverlener kun je je aanmelden voor Verlicht. Bekijk de informatie op de pagina: Voor financieel hulpverleners 

 

Vragen & antwoorden over betalen

Kan ik uitstel van betaling krijgen?

Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.

Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.  

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'. 

De betalingsregeling is vervallen, wat moet ik doen?

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schuldhulp voor je in. 

De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


Ik heb een aanmaning of incassobrief ontvangen, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Ik heb een brief van een incassobureau ontvangen, wat nu?

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Ik heb een brief van de deurwaarder of netbeheerder ontvangen over einde levering.

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Wordt het tegoed van de jaarafrekening verrekend met de openstaande bedragen

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Bekijk alle informatie rondom betalen

Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Betalen

Ik heb een betalingsachterstand, hoe voorkom ik dat ik word afgesloten?

We willen natuurlijk voorkomen dat je wordt afgesloten. Lukt het je niet de betalingsachterstand in een keer te betalen? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Ik heb een brief ontvangen van dat jullie de levering van energie willen gaan beëindigen, wat nu?

Lukt het je niet om het bedrag in één keer te betalen, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Dan zoeken we samen een oplossing.

De gemeente heeft contact met mij gezocht in verband met een betaalachterstand, hoe zit dat?

Beginnend betaalproblemen melden wij bij je gemeente. Het is goed om beginnende schulden zo vroeg mogelijk aan te pakken. Zo voorkom je dat je schulden oplopen en uiteindelijk je energie wordt afgesloten.

De Wet Vroegsignalering verplicht ons ook betalingsachterstanden te melden bij je gemeente.

Lees meer over: