1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Slimme meter uitlezen

Mogen wij dagelijks je slimme meter uitlezen?

We begrijpen dat je eerst wilt weten waar je toestemming voor geeft en wat wij met jouw meterstanden doen. Het zijn tenslotte jouw persoonsgegevens.

Dagelijks slimme meter uitlezen = meer gemak

Je hebt nog meer profijt van je slimme meter als je ons toestemming geeft voor het dagelijks uitlezen van jouw slimme meter voor Mijn Verbruik, Termijnbedragadvies en Aanbiedingen en advies.

Want met jouw toestemming kunnen wij je slimme-meterstanden automatisch toevoegen aan Mijn Verbruik en ons termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall. Zelf meterstanden invullen is dan niet meer nodig. Daarnaast krijg je meer inzicht in je energieverbruik, een nauwkeuriger termijnbedragadvies en beter bij jouw situatie passende aanbiedingen en advies. 

Een slimme meter en jouw privacy

Wij houden ons aan vastgestelde privacy regels. Zo mogen we jouw meterstanden alleen op bepaalde momenten laten uitlezen en gebruiken. Ook zijn we verplicht om je gegevens goed te beveiligen. En de standen mogen  nooit zomaar worden doorgegeven aan derden. Dit kan alleen als je er uitdrukkelijk toestemming voor hebt gegeven. En deze toestemming kun je altijd intrekken wanneer je wilt.

Goed om te weten is, dat een slimme meter alleen meet hoeveel energie je verbruikt tijdens een bepaalde periode. Wij of je netbeheerder zien niet welke apparaten je gebruikt. Ook zien we niet wanneer je computert, de droger aan hebt staan of onder de douche staat. 

Dagelijks je slimme meter uitlezen

Dagelijks je slimme meter uitlezen doen wij natuurlijk alleen met jouw toestemming. Via de privacy pagina in Mijn Vattenfall zet je, per onderwerp, eenvoudig je toestemming op  'Aan'.

Je geeft ons, Vattenfall Sales Nederland N.V., dan toestemming dagelijks de meterstanden van je slimme meter uit te lezen. Elk kwartier de stroomstanden en/of elk uur de gasstanden. Natuurlijk kun je dit op elk moment weer op 'Uit' zetten. 

Naar Mijn Privacy instellingen

Stopzetten van dagelijks uitlezen kan altijd

Wij blijven dagelijks je slimme meter uitlezen, totdat je contract eindigt, of je de toestemming op 'Uit' zet via jouw privacy instellingen in Mijn Vattenfall. Wij lezen dan je meterstanden niet meer dagelijks uit. Ook zorgen we ervoor dat jouw eerder opgehaalde gegevens niet meer naar jou herleidbaar zijn. Wij lezen je slimme-meterstanden nog wel uit:

  • Voor het maken van de jaar- en eindafrekening
  • Als de variabele tarieven wijzigen
  • Voor het maken van ons maandelijkse energierapport 

Uitlezen slimme meter helemaal stopzetten

Wil je dat je meter helemaal niet meer wordt uitgelezen? Neem dan contact op met je netbeheerder. Je meter wordt dan als het ware weer een 'normale' meter.

Vanaf dan moet je zelf je meterstanden doorgeven voor je jaarafrekening. Ook bij een verhuizing of overstap van energieleverancier moet je dit zelf doen.

Zoek hier je netbeheerder op

Slimme meter privacy

We begrijpen dat je wilt weten hoe je slimme meter privacy geborgd is. In ons Privacy Statement leggen we uit hoe zorgvuldig wij met jouw persoonsgegevens omgaan.

 

Slimme meter uitlezen nodig bij dynamisch contract

Bij een dynamisch contract is het nodig dat je toestemming geeft om je meterstanden uit te lezen. Trek je je toestemming in, dan moeten we je dynamische contract helaas ontbinden.

Meer over dynamisch contract

Lees meer over