Kredietwaardigheidstoets. Omdat we liever voorkomen dan genezen.

Stel dat u een lening bij de bank wilt afsluiten, dan controleert uw bank eerst of u de aflossing kunt betalen. Wij doen dat ook. Net als andere energie- en telecomleveranciers.

Wat betekent de kredietwaardigheidstoets?

Wij toetsen vooraf of u straks onze energienota's kunt betalen. Zodat we allebei geen risico lopen als het mis gaat met betalen. Voor deze kredietwaardigheidstoets gebruiken we onze eigen klantgegevens en de gegevens van Focum. Dit is een handelsinformatiebureau dat ons hierbij helpt. U hoort altijd per brief of wij of Focum de kredietwaardigheidstoets uitvoert. We beschrijven in artikel 3.4 van onze Algemene Voorwaarden precies hoe deze toets in zijn werk gaat.
Uiteraard zijn uw gegevens in te zien of te wijzigen. Neemt u dan contact op met de partij die de toetsing uitvoert.

Soms vragen we om een borg

Wanneer uit de toets blijkt dat u in het verleden moeite had uw rekeningen te betalen, vragen we u om een waarborgsom. Deze waarborgsom is € 575,- voor consumenten en € 750,- voor zakelijke klanten. Dit bedrag is btw-vrij. We begrijpen dat het een flink bedrag is om in één keer te betalen. Wij kunnen deze borg echter niet in termijnen laten betalen. Want zodra we uw waarborgsom hebben ontvangen, sluiten we het energiecontract met u af. En verwelkomen u graag als klant van Nuon.

Als consument betaalt u deze borg eenmalig. Als u een contract afsluit voor gas en/of stroom. Voor zakelijke klanten stellen we de borg vast per contractrekening.

Teruggave waarborgsom

Als u na ingang van uw energiecontract een jaar lang elke maand uw facturen op tijd betaalt, krijgt u uw waarborgsom terug. Dit is inclusief de helft van de wettelijke rente.

Alles over het betalen van uw energienota

Interessant artikel?