Vier mogelijke oorzaken voor een hoge jaarrekening

Het kan gebeuren dat uw jaarafrekening hoger uitvalt dan vooraf voorzien.We laten u hier mogelijke oorzaken zien en tips om dit te voorkomen.

Bekijk de vier mogelijke oorzaken van een hoge jaarafrekening

  1. U heeft meer energie verbruikt dan wij vooraf hebben berekend
  2. U bent onlangs verhuisd
  3. U bent nieuwe klant
  4. Uw meterstanden zijn geschat

1.  U heeft meer energie verbruikt dan wij vooraf hebben berekend

Een hoger energieverbruik kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Gezinsuitbreiding
  • Thuiswerken
  • Verbouwing
  • Koude of lange winter
  • Apparaten die veel energie verbruiken, of veroudere apparaten

2. U bent onlangs verhuisd

Uw termijnbedrag is wellicht nog niet afgestemd op uw nieuwe woonsituatie. Het kan zijn dat uw energieverbruik in uw nieuwe woning hoger is. Bijvoorbeeld omdat uw woning groter is, of juist minder geïsoleerd. Ook kan het zijn dat u nu meer of andere apparatuur heeft aangesloten waardoor u meer energie verbruikt.

Bepaal zelf uw termijnbedrag

U kiest zelf wanneer en hoe u onze enerngienota wilt betalen

Altijd grip op uw jaarrekening?

Met uw meterstanden bij de hand, checkt u snel of uw termijnbedrag nog bij uw situatie past. Zo niet, dan kiest u eenvoudig een bedrag dat wel past.

3. U bent nieuwe klant

Omdat we u nog niet zo goed kennen, weten we uw energieverbruik nog niet. In het eerste jaar gaan wij bij het berekenen van uw termijnbedrag uit van het verwacht verbruik op uw adres. Dit verbruik ontvangen wij van uw netbeheerder. Maar uw verbruik blijkt hoger te zijn dan wij vooraf hebben ingeschat. Hierdoor was uw termijnbedrag te laag en heeft u nu niet betaald wat u heeft verbruikt. Daarom ontvangt u nu een hogere jaarafrekening.

Tips om energie te besparen

4. Uw meterstanden zijn geschat

Het kan zijn dat wij dit jaar of vorig jaar geen bruikbare meterstanden van u hadden. Om u toch op tijd een jaarafrekening te sturen, schatten wij in dat geval uw meterstanden. Als wij de laatste meterstanden van uw jaarafrekening te hoog hebben ingeschat ontvangt u mogelijk een hoge jaarafrekening. Als u ons alsnog uw werkelijke standen doorgeeft ontvangt u een nieuwe jaarafrekening. Dit regelt u envoudig zelf via correctie-energienota

Als wij voorgaand jaar uw standen hebben geschat en wij dit jaar wél uw meterstanden hebben gebruikt kan dit leiden tot een hoge jaarafrekening. De eerder geschatte meterstanden waren dan mogelijk te laag.

Zo voorkomt u verrassingen op uw jaarafrekening

  • Pas uw termijnbedrag aan als uw energieverbruik is veranderd.
  • Gebruik ons online advies en u weet welk termijnbedrag past bij uw verbruik
  • We geven u een seintje. Als u Mijn Nuon heeft sturen we u regelmatig een e-mail om te checken of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik.

Samen voorkomen we verrassingen op uw jaarafrekening.

Tip: Maak een afspraak voor een gratis energiescan.

U maakt eenvoudig zelf een afspraak voor een energiescan in Mijn Nuon.Tijdens de afspraak kijkt onze energieadviseur live met u mee via uw smartphone of tablet en geeft meteen bespaartips.

Digitale post

Is betalen moeilijk?

Dit kan helaas iedereen overkomen. Het is belangrijk dat u snel actie onderneemt. Wij helpen u graag verder.

Inzicht in uw gasverbruik

Houd grip op uw gasverbruik. We helpen u graag.

Interessant artikel?