Klopt uw jaarafrekening niet? Vervelend, maar we lossen het op.

Misschien zijn uw standen geschat. En is er nu een groot verschil ontstaan. We willen u natuurlijk een juiste jaarafrekening bezorgen. Dus gaan we het samen oplossen.

Meestal schatten we uw verbruik goed in

Als we geen meterstanden van u hebben, helpen we u door het verbruik te schatten. U ziet dan een * achter de begin- en/of eindstanden op uw jaarafrekening.

De schatting van uw verbruik baseren we op het historisch verbruik op uw adres en op het weer van afgelopen jaar. Meestal wijken de geschatte standen niet veel af van de werkelijke standen. Bij een klein verschil hoeft u niets te doen. Dit verschil verrekenen we namelijk automatisch op uw volgende jaarafrekening.

Meterstanden geschat verbruik
Voorbeeld geschatte meterstanden jaarrekening

We raden u aan elk jaar uw meterstanden door te geven

Want dan berekenen we namelijk wat u werkelijk heeft verbruikt. Voor het komende jaar berekenen we uw termijnbedrag opnieuw. Daar gebruiken we liever ook uw werkelijke verbruik voor. We willen voorkomen dat we u onnodig hoge maandlasten berekenen. En vinden het nog vervelender als u moet bijbetaling op de jaarafrekening.

Is er een klein verschil tussen de geschatte en werkelijke standen? Dat is geen probleem. We trekken dat verschil weer recht op de volgende jaarafrekening. Als wij uw werkelijke standen dan wel hebben.

Een groot verschil vraagt om een aangepaste jaarrekening

Bij grote verschillen tussen de geschatte en werkelijke standen, zorgen we voor een aangepaste jaarrekening als u wilt. Dat werkt als volgt:

  1. Bekijk de huidige standen in uw meterkast en noteer deze
  2. Bereken het verschil met de geschatte standen op de jaarafrekening
  3. Check of het verschil groter is dan de volgende eenheden:
  • 220 kWh stroom
  • 100 m³ gas
  • 2 Gj stadswarmte of -koude
  • 2 m³ warm tapwater

Is het verschil groter? Vraag dan een aangepaste jaarafrekening aan. Deze ontvangt u binnen 2 weken.

Alsnog binnen 2 weken uw geld terug

Als u geld terugkrijgt maken we dat meteen in orde. Wel verrekenen we uw tegoed met eventueel openstaand saldo. In Mijn Nuon ziet u meteen of er nog wat openstaat.

Bekijk uw facturen in Mijn Nuon

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Slimme meter toch geschatte standen?

Heeft u een slimme meter dan halen wij uw meterstanden op. Als het ophalen niet gelukt is, kan het zijn dat wij uw standen moesten schatten.

Interessant artikel?