Goed om te weten over de Mijn Nuon jaarafrekening

Samen zorgen we voor een jaarafrekening zonder verrassingen

We begrijpen dat u wilt weten wanneer uw Nuon jaarafrekening komt en hoe wij deze berekenen. We leggen het uit. We vertellen natuurlijk ook hoe we samen verrassingen op de jaarafrekening voorkomen.

Zo zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen

  • Na uw jaarafrekening of zodra u klant bij ons bent geworden, start een verbruiksjaar
  • Aan het begin van het verbruiksjaar stellen we u een termijnbedrag voor. We berekenen dit zorgvuldig, maar als dit wilt aanpassen kan dat in Mijn Nuon.
  • Tijdens het jaar geven we u een aantal keer een seintje. Een mailtje waarin we checken of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik
  • Natuurlijk kunt u ook zelf checken of uw termijnbedrag nog past. Met ons termijnbedragadvies in Mijn Nuon
  • Ongeveer vier weken voorafgaand aan uw jaarafrekening vragen wij uw meterstanden op. Dit is uw werkeliljke verbruik
  • We verrekenen uw verbruik met de termijnbedragen en u ontvangt de jaarafrekening. En samen beginnen we weer aan een nieuw, energiek jaar.

U bepaalt zelf uw nieuwe termijnbedrag

Om ervoor te zorgen dat uw termijnbedrag goed bij uw verbruik past, berekenen we dit elk jaar opnieuw. We stellen u een maandelijks bedrag voor op uw jaarafrekening. Maar dat is een voorstel. Als dat niet past bij uw situatie op dat moment, stelt u ons voorgestelde bedrag eenvoudig bij in Mijn Nuon. Daar heeft u ons niet eens bij nodig.

Als u het aantal termijnen wilt aanpassen vragen we u wel even contact met ons op te nemen. We maken dat persoonlijk in orde.

Met ons Seintje en het termijnbedragadvies in Mijn Nuon heeft u het hele jaar invloed

Een jaar vliegt vaak voorbij. Daarom sturen we u een paar keer per jaar een seintje , een e-mail waarin we checken of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik. Lijkt het ons verstandig om uw termijnbedrag bij te stellen, dan gaat u naar onze TermijnbedragManager. Zo weet u steeds of u nog goed zit. En zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen.

We willen graag uw meterstanden voor de jaarafrekening weten

Vier weken voor het eind van uw verbruiksjaar vragen we u de meterstanden door te geven. Als u een slimme meter heeft krijgenwij de jaarstanden van uw netbeheerder. U ontvangt dan ook geen e-mail of brief van ons.

Lees meer over meterstanden doorgeven

We verrekenen uw jaarverbruik met de termijnbedragen

Met uw actuele meterstanden berekenen we de jaarafrekening. We verrekenen de afgesproken termijnbedragen met uw verbruik. Zo weet u zeker dat u betaalt wat u heeft verbruikt. We doen er alles aan uw werkelijke standen te ontvangen. Toch kan het wel eens gebeuren dat wij uw standen niet hebben. Dan krijgt u natuurlijk wel op tijd uw jaarafrekening. We rekenen dan met geschatte standen, berekend op basis van eerder verbruik op uw adres.

Wanneer ontvangt u de jaarafrekening en ziet u hem in Mijn Nuon?

Elk jaar ontvangt u de rekening rond dezelfde periode. Op uw persoonlijke pagina Mijn Jaarafrekening ziet u wanneer dat is. Hier bewaren we al uw jaarafrekeningen en de bijbehorende tarievenspecificaties.

  • Bent u nieuw bij ons? Dan ontvangt u de jaarafrekening ongeveer een jaar na de ingangsdatum van uw contract.

  • Bent u verhuisd? We verrekenen het energieverbruik met de termijnbedragen van uw oude adres. Uiterlijk vier weken na uw verhuizing ontvangt u een eindafrekening. Uw jaarafrekening van het nieuwe adres ontvangt u ongeveer een jaar de datum van uw sleuteloverdracht.

Uw energienota betalen

Betalen maken we niet alleen zo makkelijk mogelijk, maar we geven u ook veel keus. Zo kiest u bij ons zelf de betaaldag. U weet tenslotte zelf het beste wanneer er voldoende op uw rekening staat.

Krijgt u geld terug op uw jaarafrekening of moet u juist bijbetalen?

Als u geld terugkrijgt op uw jaarafrekening, staat het bedrag binnen een week op uw rekening. Soms is het bedrag dat u terugkrijgt lager dan het bedrag dat op uw jaarrekening staat. Dan had u nog een openstaande rekening. Die hebben we dan alvast verrekend.

Moet u juist bijbetalen? Dan kan het zijn dat u meer energie heeft verbruikt dan wij van te voren hebben ingeschat. Meer oorzaken van een bijbetaling op uw jaarafrekening vindt u op hoge jaarafrekening.

Tip: Vergelijk uw verbruik met vorig jaar

Wist u dat we uw jaarafrekeningen ook als pdf in Mijn Nuon bewaren? Zo vergelijkt u uw jaarverbruik makkelijk met uw verbruik van vorig jaar.

Geld terug maar termijnbedrag verhoogd?

Krijgt u geld terug en stellen wij toch een hoger termijnbedrag voor, voor het komende jaar? We begrijpen dat dit vragen oproept. We leggen het graag uit:

Waarschijnlijk was uw energieverbruik het afgelopen jaar erg laag. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een ervan is een zachte winter. Bij de nieuwe berekening van uw termijnbedrag houden we rekening met uw gemiddelde jaarverbruik bij een gemiddelde winter over een aantal jaren. Hieruit volgt een nieuw termijnbedrag. Dit bedrag kan daardoor hoger zijn dan uw huidige termijnbedrag. Als we uw termijnbedrag nu niet verhogen en er een 'normale' winter volgt, is uw termijnbedrag te laag.

Meer over uw termijnbedrag

Heeft u zonnepanelen? Wat u zelf opwekt verrekenen we gewoon op uw jaarrekening.

Als u met uw zonnepanelen onderaan te streep meer stroom levert aan ons, dan wij aan u, levert u terug. Die terugleververgoeding verrekenen wij op uw jaarafrekening. Dit wordt ook wel 'salderen' genoemd.

Zonnepanelen: Zo werkt terugleveren precies

Deel uw ervaringen

Deel uw ervaring of geef ons uw beoordeling.

Interessant artikel?