Goed om te weten over de Mijn Nuon jaarafrekening

Samen zorgen we voor een jaarafrekening zonder verrassingen

We begrijpen dat u wilt weten wanneer uw Nuon jaarafrekening komt en hoe wij deze berekenen. We leggen het uit. We vertellen natuurlijk ook hoe we samen verrassingen op de jaarafrekening voorkomen.

Onze vernieuwde jaarafrekening

We begrepen van onze klanten dat zij onze jaarafrekening niet echt duidelijk vonden. Dus zijn we aan de slag gegaan. We hebben klanten uitgenodigd en samen de jaarafrekening verbeterd. We zijn blij met het resultaat. Dus voortaan ontvangt u deze nieuwe jaarafrekening. 
Benieuwd?  Bekijk onderstaande video:

Een jaarafrekening zonder verrassingen, zo doen we dat:

  • Na uw jaarafrekening of zodra u klant bij ons bent geworden, start een nieuw verbruiksjaar.
  • We stellen u een termijnbedrag voor. Dit berekenen we uiteraard zorgvuldig. Maar het termijnbedrag aanpassen kan natuurlijk ook. Wat u wilt.
  • Heeft u Mijn Nuon, dan geven we u een aantal keer een seintje. U ontvangt een mailtje om te checken of uw termijnbedrag nog past bij uw energieverbruik.
  • En met ons termijnbedrag-advies in Mijn Nuon, checkt u ook eenvoudig zelf, op een moment dat het beste uitkomt, of uw termijnbedrag nog past. 
  • Ongeveer vier weken voorafgaand aan uw jaarafrekening vragen wij om uw meterstanden. De slimme-meterstanden ontvangen we van uw netbeheerder. De 'gewone' meterstanden vragen we aan u. Zo weten we uw werkelijke energieverbruik.
  • We verrekenen uw energieverbruik met de termijnbedragen en u ontvangt de jaarafrekening. Daarna beginnen we samen weer aan een nieuw, energiek jaar. 

U bepaalt zelf uw nieuwe termijnbedrag

Om ervoor te zorgen dat uw termijnbedrag goed bij uw verbruik past, berekenen we dit elk jaar opnieuw. We stellen u een maandelijks bedrag voor op uw jaarafrekening. Maar dat is een voorstel. Als dat niet past bij uw situatie op dat moment, stelt u ons voorgestelde bedrag eenvoudig bij in Mijn Nuon. Daar heeft u ons niet eens bij nodig.

Als u het aantal termijnen wilt aanpassen vragen we u wel even contact met ons op te nemen. We maken dat persoonlijk in orde. 

Met ons seintje voorkomen we verrassingen op de jaarafrekening

We sturen we u een aantal keer per jaar een seintje, een e-mail om te checken of uw termijnbedrag nog past bij uw verbruik. Met ons termijnbedrag-advies in Mijn Nuon weet meteen of u nog goed zit en past u zelf ook meteen uw termijnbedrag aan. Wel zo makkelijk. Zo zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen.

Wanneer kunt u de meterstanden voor de jaarafrekening doorgeven?

Vier weken voor het eind van uw (verbruiks)jaar vragen we u de meterstanden door te geven. Maar als u een slimme meter heeft krijgen wij de jaarstanden van uw netbeheerder. Dan is zelf meterstanden doorgeven niet nodig. U krijgt dan ook geen e-mail of brief van ons. 
In Mijn Nuon ziet u in welke periode u de jaarafrekening ontvangt. Zo weet u meteen wanneer wij uw meterstanden gaan vragen. 

Lees meer over meterstanden doorgeven

Zo berekenen we de jaarafrekening

Met uw actuele meterstanden berekenen we de jaarafrekening. We verrekenen de afgesproken termijnbedragen met uw verbruik. Zo weet u zeker dat u betaalt wat u heeft verbruikt. We doen er alles aan uw werkelijke standen te ontvangen. 

Toch kan het  gebeuren dat wij uw standen niet hebben. Om ervoor te zorgen dat u op tijd uw jaarafrekening ontvangt, rekenen we dan  met geschatte standen. Deze standen zijn berekend op basis van eerder verbruik op uw adres. U ziet dit altijd terug op uw jaarafrekening. Wijken de standen toch teveel af van uw werkelijke standen, kijk dan of wij een nieuwe jaarafrekening voor u kunnen maken.  

 

Wanneer ontvangt u de jaarafrekening en ziet u hem in Mijn Nuon?

Elk jaar ontvangt u de rekening rond dezelfde periode. Op uw persoonlijke pagina Mijn Jaarafrekening ziet u wanneer dat is. In Mijn Nuon bewaren we al uw jaarafrekeningen en de bijbehorende tarievenspecificaties. Zo kunt u makkelijk uw jaarafrekeningen vergelijken. 

  • Bent u nieuw bij ons? Dan ontvangt u de jaarafrekening ongeveer een jaar na de ingangsdatum van uw contract.

  • Bent u verhuisd? We verrekenen het energieverbruik met de termijnbedragen van uw oude adres. Uiterlijk vier weken na uw verhuizing ontvangt u een eindafrekening. Uw jaarafrekening van het nieuwe adres ontvangt u ongeveer een jaar de datum van uw sleuteloverdracht.

Uw energienota betalen

Betalen maken we niet alleen zo makkelijk mogelijk, maar we geven u ook veel keus. Zo kiest u bij ons zelf de betaaldag. U weet tenslotte zelf het beste wanneer er voldoende op uw rekening staat.

Krijgt u geld terug op uw jaarafrekening of moet u juist bijbetalen?

Als u geld terugkrijgt op uw jaarafrekening, staat het bedrag binnen een week op uw rekening. Soms is het bedrag dat u terugkrijgt lager dan het bedrag dat op uw jaarrekening staat. Dan had u nog een openstaande rekening. Die hebben we dan alvast verrekend.

Moet u juist bijbetalen? Dan kan het zijn dat u meer energie heeft verbruikt dan wij van te voren hebben ingeschat. Meer oorzaken van een bijbetaling op uw jaarafrekening vindt u op hoge jaarafrekening.

Tip: Vergelijk uw verbruik met vorig jaar

Wist u dat we uw jaarafrekeningen ook als pdf in Mijn Nuon bewaren? Zo vergelijkt u uw jaarverbruik makkelijk met uw verbruik van vorig jaar.

Geld terug maar termijnbedrag verhoogd?

Krijgt u geld terug maar verhogen wij uw termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet u bijbetalen en verlagen wij uw termijnbedrag? We begrijpen dat dit vragen oproept. We leggen het graag uit

Meer over uw termijnbedrag

Heeft u zonnepanelen? Wat u zelf opwekt verrekenen we gewoon op uw jaarrekening.

Als u met uw zonnepanelen onderaan te streep meer stroom levert aan ons, dan wij aan u, levert u terug. Die terugleververgoeding verrekenen wij op uw jaarafrekening. Dit wordt ook wel 'salderen' genoemd.

Zonnepanelen: Zo werkt terugleveren precies

Gratis energiescan

Maak een afspraak via Mijn Nuon. Onze energieadviseur kijkt via videobellen met u mee en geeft meteen bespaartips. Gratis voor alle klanten.

Interessant artikel?