Goed om te weten over de Mijn Nuon jaarafrekening

Samen zorgen we voor een jaarafrekening zonder verrassingen

Het ontvangen van de jaarafrekening is vaak een spannend moment. Dat begrijpen we. Want u ziet dan tenslotte pas of u moet bijbetalen of juist geld terug krijgt. Daarom vertellen we hier alles over de Nuon jaarafrekening. En leggen we uit hoe u verrassingen voorkomt.

Zo zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen

Om te beginnen ziet u hier het verbruiksjaar in het kort en wat u daarin zelf kunt doen

  • Aan het begin van uw verbruiksjaar stellen wij u een termijnbedrag voor. Maar u bepaalt of dit bij u past.
  • Tijdens het jaar geven we u een paar keer een seintje. Een mailtje om te checken of uw termijnbedrag nog in lijn is met uw verbruik
  • Natuurlijk kunt u ook zelf checken of uw termijnbedrag nog past. Met de TermijnbedragManager in Mijn Nuon
  • Ongeveer vier weken voorafgaand aan uw jaarafrekening vragen wij om uw meterstanden, dat is uw echte verbruik
  • Dan ontvangt u onze jaarafrekening, per e-mail, of post. We verrekenen uw verbruik met de termijnbedragen. We stellen u een nieuw termijnbedrag voor en u kijkt opnieuw of dat bij uw situatie past.

Samen beginnen we weer aan een nieuw, energiek jaar.

U bepaalt zelf uw nieuwe termijnbedrag

Om ervoor te zorgen dat uw termijnbedrag goed bij uw verbruik past, berekenen we dit elk jaar opnieuw. We stellen u een maandelijks bedrag voor op uw jaarafrekening. Maar dat is een voorstel. Als dat niet past bij uw situatie op dat moment, stelt u ons voorgestelde bedrag eenvoudig bij in Mijn Nuon. Daar heeft u ons niet eens bij nodig.

Als u het aantal termijnen wilt aanpassen vragen we u wel even contact met ons op te nemen. We maken dat persoonlijk in orde.

Met ons Seintje en de TermijnbedragManager heeft u het hele jaar invloed

Een jaar vliegt vaak voorbij. Daarom sturen we u een paar keer per jaar een seintje om uw termijnbedrag te checken. Daar hoeft u niets voor te doen: u vindt gewoon een mailtje in uw mailbox. Lijkt het ons verstandig om uw termijnbedrag bij te stellen, dan gaat u naar onze TermijnbedragManager. Zo weet u steeds of u nog goed zit. En zorgen we samen voor een jaarafrekening zonder verrassingen.

We willen graag uw meterstanden voor de jaarafrekening weten

Vier weken voor het eind van uw verbruiksjaar vragen we u de meterstanden door te geven. Als u een slimme meter heeft hoeft u niets te doen. Wij krijgen de jaarstanden van uw netbeheerder. U ontvangt dan ook geen e-mail of brief van ons.

Lees meer over meterstanden doorgeven

We verrekenen uw jaarverbruik met de termijnbedragen

Met uw actuele meterstanden berekenen we precies wat u verbruikte. Zo weet u zeker dat u nooit teveel betaalt. Als wij uw standen niet hebben, dan rekenen we met geschatte standen. Uiteraard berekenen we ook de geschatte standen zorgvuldig. Vervolgens verrekenen we de afgesproken termijnbedragen met uw werkelijke, of geschatte verbruik.

Wanneer ontvangt u de jaarafrekening en ziet u hem in Mijn Nuon?

Elk jaar ontvangt u de rekening rond dezelfde periode. In Mijn Nuon op de pagina Mijn Jaar-/Eindafrekening ziet u wanneer dat is. Op deze pagina bewaren we al uw jaarafrekeningen en de bijbehorende tarievenspecificaties.

  • Bent u nieuw bij ons? Dan ontvangt u deze rekening twaalf maanden na de ingangsdatum van uw contract.

  • Bent u verhuisd? Vier weken nadat u de meterstanden doorgeeft, krijgt u eerst een eindafrekening. We verrekenen het energieverbruik met de termijnbedragen van uw oude adres. Uw jaarafrekening van het nieuwe adres ontvangt u na twaalf maanden.

Uw energienota betalen

Betalen maken we niet alleen zo makkelijk mogelijk, maar we geven u ook veel keus. Zo kiest u bij ons zelf de betaaldag. U weet tenslotte zelf het beste wanneer er voldoende op uw rekening staat.

Krijgt u geld terug op uw jaarafrekening of moet u juist bijbetalen?

Als u geld terugkrijgt op uw jaarafrekening, staat het bedrag binnen een week op uw rekening. Soms is het bedrag dat u terugkrijgt lager dan het bedrag dat op uw jaarrekening staat. Dan had u nog een openstaande rekening. Die hebben we dan alvast verrekend.

Moet u juist bijbetalen? Dan kan het zijn dat u meer heeft verbruikt dan verwacht, of dat wij uw verbruik vooraf te laag hebben ingeschat. We helpen u graag verder op hoge jaarafrekening.

Tip: Vergelijk uw verbruik met vorig jaar

Wist u dat we uw jaarafrekeningen ook als pdf in Mijn Nuon bewaren? Zo vergelijkt u uw jaarverbruik makkelijk met uw verbruik van vorig jaar.

Geld terug maar termijnbedrag verhoogd?

Krijgt u geld terug en stellen wij toch een hoger termijnbedrag voor, voor het komende jaar? We begrijpen dat dit vragen oproept. We leggen het graag uit:

Waarschijnlijk was uw energieverbruik het afgelopen jaar erg laag. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een ervan is een zachte winter. Bij de nieuwe berekening van uw termijnbedrag houden we rekening met uw gemiddelde jaarverbruik bij een gemiddelde winter over een aantal jaren. Hieruit volgt een nieuw termijnbedrag. Dit bedrag kan daardoor hoger zijn dan uw huidige termijnbedrag. Als we uw termijnbedrag nu niet verhogen en er een 'normale' winter volgt, is uw termijnbedrag te laag.

Meer over uw termijnbedrag

Heeft u zonnepanelen? Wat u zelf opwekt verrekenen we gewoon op uw jaarrekening.

Als u met uw zonnepanelen onderaan te streep meer stroom levert aan ons, dan wij aan u, levert u terug. Die terugleververgoeding verrekenen wij op uw jaarafrekening. Dit wordt ook wel 'salderen' genoemd.

Zonnepanelen: Zo werkt terugleveren precies

Alles over betalen van uw energienota

Betalen maken we niet alleen zo makkelijk mogelijk, maar we geven u ook veel keus. Bekijk onze mogelijkheden.

Deel uw ervaringen

Deel uw ervaring of geef ons uw beoordeling.

Interessant artikel?