Veelgestelde vragen

Waarom is mijn termijnbedrag door Nuon gewijzigd?

Wijzigen de energietarieven en heeft u een contract met een variabel tarief? Dan passen wij soms het termijnbedrag aan. Hiermee willen wij voorkomen dat u moet bijbetalen op uw jaarafrekening.

Als wij uw termijnbedrag aanpassen, informeren wij u altijd persoonlijk. Wij doen dit vóórdat het nieuwe termijnbedrag in rekening wordt gebracht. Bekijk uw termijnbedrag direct in Mijn Nuon.

Onlangs uw jaarafrekening gehad?

Op het moment dat u uw jaarafrekening ontvangt, stellen wij voor het komende jaar uw termijnbedrag opnieuw vast. We kijken dan naar uw energieverbruik van vorig jaar. Moet u bijvoorbeeld geld bijbetalen op uw jaarafrekening? Dan kan uw termijnbedrag hoger zijn om bijbetalen op de volgende jaarafrekening te voorkomen.

Op uw jaarafrekening staat wat uw termijnbedrag voor volgend jaar is. Uw jaarafrekening kunt u ook online bekijken in Mijn Nuon.

Vlak nadat u uw jaarafrekening heeft ontvangen bekijkt de netbeheerder in welke categorie uw gasverbruik komt te vallen. Op basis van het gasverbruik van het voorgaande verbruiksjaar bepaalt hij uw tarief voor het komende jaar. De netbeheerder rekent per categorie met verschillende tarieven voor uw gasverbruik:

  • Jaarverbruik van minder dan 500 m³
  • Jaarverbruik van meer dan 500 m³, maar minder dan 4.000 m³
  • Jaarverbruik van meer dan 4.000 m³

Uw netbeheerder geeft deze gegevens aan ons door. Is uw gasverbruik gewijzigd ten opzichte van het voorgaande jaar? Dan berekenen we een nieuw termijnbedrag voor u gebaseerd op het tarief dat de netbeheerder ons doorgeeft. Wij zenden u altijd een brief of e-mail over de wijziging van uw termijnbedrag. Zo kan het zijn dat u kort na elkaar weer een brief ontvangt over aanpassing van uw termijnbedrag . 

Meterverzwaring of meterverlichting

Als uw meter is verzwaard of verlicht dan wijzigt uw capaciteitstarief. De capaciteit van uw aansluiting bepaalt hoeveel gas u maximaal per uur kunt afnemen. Hoe groter de capaciteit van uw aansluiting, hoe hoger uw tarief is. 

Deze wijziging in het tarief wordt door uw netbeheerder aan ons doorgegeven. Op basis van deze gegevens herberekenen en wijzigen wij uw termijnbedrag. Wij zenden u altijd een brief of e-mail over de wijziging van uw termijnbedrag.

Is uw vraag niet beantwoord?