Slimme meter

Slimme meter

Wat is een slimme meter?

De slimme meter is een nieuwe digitale energiemeter. Meterstanden doorgeven hoeft niet meer. Met de slimme meter kunt u zelf uw verbruik volgen. U krijgt meer grip op uw energieverbruik en dus op uw energiekosten. En u ziet sneller of eventuele besparingen resultaat opleveren.

Voordelen slimme meter

  • Snel inzicht in uw energieverbruik 
  • Nooit meer op zoek naar de meterstanden
  • Helpt om energie te besparen

Inzicht in uw energieverbruik

Elke 2 maanden zenden wij u een verbruikskostenoverzicht. Hiermee bent u het hele jaar door op de hoogte van uw energieverbruik en uw energiekosten.

Als u zelf energie opwekt en teruglevert kunt u met de slimme meter zien hoeveel energie u teruglevert. Dit ziet u terug op het Verbruikskostenoverzicht.
Wilt u dit verbruikskostenoverzicht slim en makkelijk online ontvangen? Verander dan uw ontvangstwijze voor brieven en facturen via Mijn Nuon.

Nooit meer op zoek naar de meterstanden

De slimme meter wordt elke 2 maanden op ons verzoek door de netbeheerder uitgelezen. De standen worden aan ons doorgeven. Dit betekent dat wij u niet meer vragen om de meterstanden door te geven voor uw jaarafrekening.

U ontvangt geen meterstandenkaart meer. De meteropnemer komt ook niet meer langs. Wel krijgt u eens in de 3 jaar bezoek van een controleur van uw netbeheerder. Daarbij checken ze uw meter en nemen de meterstanden op. Bekijk uitleg over de slimme meter.


Helpt om energie te besparen

De slimme meter bespaart zelf geen energie. De meter maakt het u wel makkelijker om geld te besparen. U kunt er slimme apparaten of software aan koppelen. Zo ziet u eenvoudig hoeveel u verbruikt. Dat maakt energie besparen eenvoudiger.

In de toekomst komen meer diensten die aansluiten op uw energieverbruik. Zo kunt u bijvoorbeeld via uw smartphone meer inzicht krijgen in uw energiegebruik en kosten. 

Wie krijgt de slimme meter en wanneer?

De slimme meter is voor alle kleinverbruik aansluitingen. De invoering van de slimme meter duurt een aantal jaar. U krijgt vanzelf bericht wanneer de netbeheerder in uw wijk of straat de meters vervangt.

U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen, tenzij u eerder een slimme meter wilt. Ga hiervoor naar de website van uw netbeheerder. Vaak zijn hier wel kosten aan verbonden. 

De slimme meter en privacy

Uw netbeheerder leest de meterstanden uit bij de volgende gebeurtenissen:

  • 2-maandelijks wanneer u uw verbruikskostenoverzicht ontvangt
  • bij de jaarafrekening 
  • bij verhuizing
  • wanneer u klant wordt

Alleen met uw toestemming mogen de standen vaker worden doorgegeven. Uiteraard worden uw gegevens door Nuon vertrouwelijk behandeld. Nuon hecht veel waarde aan de betrouwbaarheid en veiligheid van de meters en data.

Slimme meter gegevens worden beveiligd verzonden en de meter voldoet aan eisen die het College Bescherming Persoonsgegevens stelt op het gebied van privacy. Wilt u niet dat uw slimme meter wordt uitgelezen, dan kunt u dit aanvragen bij uw netbeheerder.

Meestgestelde vragen over slimme meter

  • Hoe wordt het energieverbruik vergeleken op het verbruiksoverzicht?

    Op de achterkant van uw verbruikskostenoverzicht staat een vergelijking van uw energieverbruik met het gemiddelde verbruik van andere Nuon klanten in uw postcodegebied. Als er weinig Nuon klanten in uw postcodegebied wonen kiezen we een ruimer postcodegebied. 

    Meer over het verbruikskostenoverzicht
  • Wat gebeurt er met mijn slimme meterstanden als ik ga verhuizen?

    Als u gaat verhuizen dan kunnen de volgende situaties gelden voor de slimme meter:

    Meer over verhuizen en de slimme meter
  • Wordt teruglevering van energie verwerkt door de slimme meter?

    De slimme meter heeft standaard 4 telwerken. Daarvan zijn 2 telwerken voor de levering van energie en 2 telwerken voor teruglevering van energie.  

    Terugleveren van energie
Bekijk alle veelgestelde vragen