Nieuw wetsvoorstel bestelauto's

Alfa

Wat betekent het nieuwe wetsvoorstel (bestel)auto’s voor u?

Staatssecretaris Wiebes heeft het langverwachte wetsvoorstel over de fiscale behandeling van (bestel)auto’s naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin worden wijzigingen voorgesteld op het gebied van bijtelling, wegenbelasting en BPM voor 2017 tot en met 2020. Jasper Gorter van Alfa Accountants en Adviseurs heeft de wijzigingen per categorie auto voor u op een rij gezet.

Volledig elektrische (bestel)auto’s

Heeft u een volledig elektrische auto of bent u van plan er één aan te schaffen, dan profiteert u ook vanaf 2017 van fiscale voordelen. Het volgende is van toepassing:

  • Een volledige vrijstelling van wegenbelasting tot en met 2020;
  • Een volledige vrijstelling van de aanschafbelasting (BMP) tot en met 2020;
  • Een bijtelling van 4% tot en met 2020. Dit bijtellingspercentage geldt tot 60 maanden na het op kenteken zetten. Vanaf 2019 geldt voor nieuwe elektrische auto's het percentage van 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000, daarboven is het percentage 22%, net zoals bij gewone auto's.

Plug-in hybride (bestel)auto’s

Voor plug-in hybride auto’s met een CO₂-uitstoot tot 50 gr/km geldt het volgende:

  • Een 50% vrijstelling van wegenbelasting voor 2017 en 2018 en een 25% vrijstelling van wegenbelasting voor 2019 en 2020;

  • Een aparte tarieftabel voor de BPM. Tot een CO₂-uitstoot van 30 gr/km is een relatief gering bedrag (€ 600) aan BPM verschuldigd, oplopend tot € 2.400 bij een uitstoot van 50 gr/km;

  • Een bijtelling van 15% (2016), 17% (2017) oplopend tot 19% (2018) en uiteindelijk 22% (vanaf 2019). Er is vanaf dat moment geen verschil meer met het bijtellingspercentage van gewone auto’s. Dit bijtellingspercentage geldt tot 60 maanden na het op kenteken zetten.

Gewone (bestel)auto’s

Ook voor gewone auto’s gaat het één en ander wijzigen in de fiscale behandeling. Voor deze categorie auto’s geldt het volgende:

  • Een tariefsdaling van 2% voor de wegenbelasting. Voor bepaalde oudere dieselauto’s gaat vanaf 2019 een toeslag van 15% gelden;

  • De tarieven voor de BPM worden minder afhankelijk gemaakt van de CO₂-uitstoot. Over het algemeen zullen de BPM-tarieven van 2017 tot en met 2020 geleidelijk dalen met gemiddeld 12% ten opzichte van 2016;

  • Voor 2016 gelden er nog twee bijtellingspercentages, namelijk 21% en 25%, afhankelijk van de CO₂-uitstoot. Vanaf 2017 geldt één percentage van 22%. 

Wat betekent dit voor u?

De fiscale stimulering van plug-in hybride auto’s wordt duidelijk afgebouwd, terwijl de aanschaf van volledig elektrische auto’s nog wel volop fiscaal gestimuleerd wordt. Hiermee blijven er voor u als ondernemer mogelijkheden om te profiteren van vrijstelling en lage(re) bijtellingspercentages. Ook stuurt het kabinet meer op luchtkwaliteit: vervuilende dieselauto’s krijgen een toeslag voor de wegenbelasting aan de broek. Verder is het belangrijk om te weten dat wanneer u als ondernemer in 2016 een nieuwe zakelijke auto op kenteken laat zetten met een bijtelling van 25%, u deze bijtelling 60 maanden lang houdt. Het kan u zomaar een paar duizend euro schelen als u tot 2017 wacht met de aanschaf van uw auto.

Het is nog uiteraard nog wel afwachten of het wetsvoorstel ongewijzigd beide Kamers doorkomt. Dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Bent u benieuwd naar de nieuwsberichten van Alfa Accountants, kijk dan op www.alfa.nl/actueel.

020 892 02 55

Vragen? Neem contact op met onze klantenservice.  
U kunt ons telefonisch bereiken op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.