Energienota betalen

Energienota betalen

Energienota betalen

U betaalt uw energiekosten in termijnen. Wij stellen u een termijnbedrag voor en u betaalt dit bedrag meestal per maand. Aan het eind van een verbruiksjaar verrekenen wij de termijnbedragen met uw energiekosten van dat verbruiksjaar. En ontvangt u de jaarafrekening.
  • In Mijn Nuon ziet u uw openstaand saldo en betaalt u via iDEAL
  • Liever geen acceptgiro's? Met Post Online uw rekening per e-mail
  • Of kies voor automatische incasso. Uw rekeningen bewaren we in Mijn Nuon

Openstaand saldo

In Mijn Nuon onder Mijn facturen ziet u het openstaand saldo. U vindt hier ook uw energienota´s (pdf) en betaaldag

Ga naar Mijn Nuon, of meld u aan met uw klantnummer*. 
*Dit nummer staat op uw bankafschrift, post en e-mails.

Naar Mijn facturen

Automatische incasso

Onder Mijn gegevens in Mijn Nuon staan uw betaalgegevens. Selecteer 'automatische incasso'.

  • Kies zelf uw betaaldag
  • Bespaar € 1,50 per acceptgiro
  • Uw betalingen staan in Mijn Nuon
Wél een factuur ontvangen voor uw administratie? Dat kan!
Naar automatische incasso

Betaal met iDEAL

Betaal veilig en eenvoudig online met iDEAL. Ga naar Mijn facturen in Mijn Nuon.

Hoe betaalt u veilig online? Lees er alles over op Veilig betalen.

Naar Mijn facturen

Is betalen moeilijk?

Dit kan iedereen overkomen. Het is belangrijk dat u direct actie onderneemt. Samen komen we eruit.

We nemen graag de mogelijkheden met u door. Bel 020 89 20 255 op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. 

Binnen 1 werkdag kunt u uw getroffen betalingsregeling inzien in Mijn Nuon.


Welke stappen zijn er in het betaalproces van Nuon?

In het overzicht ziet u wanneer u uw energienota moet betalen en wat er gebeurt als u uw energienota niet op tijd betaalt.

Betaalproces Betaaltermijn Extra kosten
1. Energienota  
U betaalt het bedrag en zorgt dat het bedrag binnen 14 dagen op de rekening van Nuon staat. Heeft u automatische incasso? Zorgt u er dan voor dat er op de datum waarop het geld van uw rekening wordt afgeschreven (incassodatum) voldoende geld op uw rekening staat.
14 dagen

€ 1,50 per acceptgiro

2. Aanmaning
Wij sturen een aanmaning als u de nota niet binnen 14 dagen heeft betaald. U voorkomt incassokosten als u er voor zorgt dat het bedrag binnen 14 dagen op de rekening van Nuon staat.
14 dagen
3. Incassobrief - laatste betaalmogelijkheid  
Heeft u 14 dagen na ontvangst van de aanmaning niet betaald? Dan krijgt u een incassobrief. Dit is uw laatste mogelijkheid om te betalen. Nuon brengt ook wettelijke incassokosten van minimaal € 40,- bij u in rekening. Zorgt u ervoor dat het bedrag én de incassokosten binnen 7 dagen op onze rekening staat.
7 dagen Minimaal € 40,-
4. Vooraankondiging beëindiging leveringscontract
Heeft u niet betaald nadat u de incassobrief heeft gekregen? Kom dan snel in actie, anders worden uw gas en stroom afgesloten. Wij hebben nu een deurwaarder ingeschakeld en u betaalt zelf de kosten hiervoor. In de brief met vooraankondiging staat een datum. Vanaf deze datum heeft u nog 10 dagen om het totale openstaande bedrag te betalen. Betaalt u niet op tijd, dan beëindigen wij uw leveringscontract.
10 dagen Mogelijk deurwaarderskosten
5. Beëindiging leveringscontract
Heeft u na deze laatste termijn van 10 dagen nog niet betaald? Dan beëindigt Nuon uw energiecontract. Nuon geeft aan uw netbeheerder door dat het leveringscontract met u is stopgezet.

Veelgestelde vragen energienota

  • Ik wil mijn jaarafrekening per post blijven ontvangen. Wat moet ik doen?

    Om uw jaarafrekening weer per post te ontvangen moet u inloggen in Mijn Nuon.

    Lees verder
  • Wat is IBAN?

    Het IBAN (International Bank Account Number) is een langer rekeningnummer.

    Lees verder
  • Waarom ontvang ik twee verschillende energienota's?

    Het kan zijn dat uw vorige energieleverancier u na de overstapdatum nog een termijnbedrag in rekening brengt. Een leverancier heeft namelijk twee maanden de tijd om uw overstap administratief te verwerken.

    Lees verder
  • Wanneer wordt het tegoed van mijn jaar- of eindafrekening uitbetaald?

    Krijgt u geld terug op uw jaar- of eindafrekening dan wordt dit bedrag binnen 2 weken uitbetaald. Heeft u nog niet alle termijnbedragen betaald, dan verrekenen we de openstaande bedragen met het uit te betalen tegoed. Hierdoor kan het bedrag op de jaarafrekening afwijken van het bedrag op uw bankrekening. Voor de uitbetaling kunt u in Mijn Nuon al checken of u nog openstaand saldo heeft.

    Lees verder
  • Hoe komt het dat ik het termijnbedrag niet meer maandelijks betaal?

    De jaarafrekening delen wij door 12 maanden. Het kan zijn dat we bij het berekenen van uw termijnbedrag op een bedrag uitkomen van minder dan € 50,- per maand. Wij passen dan uw aantal termijnen aan naar 2, 3 of 6 maandelijkse afschrijvingen.

    Een voorbeeld is de afschrijving van het termijnbedrag van een garage. Hiervan is het verbruik vaak zo laag dat wij u eens in de 2 of 3 maanden factureren.

  • Wat is een kredietwaardigheidstoets?

    Het toetsen van uw kredietwaardigheid houdt in dat gecontroleerd wordt of u in staat bent aan uw financiële verplichtingen te voldoen.

    Lees verder
  • Naar welk IBAN kan ik betalingen voor Nuon overmaken?

    Wilt u een termijnnota, jaarafrekening of aanmaning betalen? Maak het bedrag over naar IBAN NL54INGB0000000503 ten name van Nuon Klantenservice.

    Vermeld bij uw betaling:
  • Welke facturen heb ik openstaan?

    Wilt u weten of u een rekening al betaald heeft of wat uw openstaande saldo is? In Mijn Nuon heeft u altijd een actueel overzicht van uw openstaande facturen.

    Lees verder
  • Wanneer wordt de eenmalige machtiging afgeschreven?

    Het duurt 2 werkdagen voordat uw eenmalige machtiging bij uw bank wordt aangeboden. Wilt u zelf de datum kiezen waarop het bedrag kan worden afgeschreven? Houd er rekening mee dat u kiest voor een incassodatum die 2 dagen in de toekomst ligt.
    Mijn betaaldag wijzigen

  • Waarom krijg ik een aanmaning terwijl ik betaal met automatische incasso?

    Het is mogelijk dat er onvoldoende saldo op uw rekening stond tijdens de automatische afschrijving. Sinds de invoering van een nieuwe betaalwijze binnen de eurozone (SEPA) zijn de regels rondom automatische incasso's aangescherpt. Als er onvoldoende saldo op uw rekening staat wordt het te incasseren bedrag niet afgeschreven. Sommige banken schrijven het bedrag wel af maar storneren het vervolgens weer. Vóór SEPA probeerde uw bank de volgende 30 dagen alsnog te incasseren. Deze termijn is nu verkort naar 5 dagen.

    Lees verder
  • Hoe herken ik e-mail van Nuon?

    Heeft u een e-mail ontvangen en twijfelt u of deze echt afkomstig is van Nuon? Aan de volgende kenmerken herkent u mail van Nuon:

    Lees verder