5 tips bij een nieuw bedrijfspand

Bij een nieuw bedrijfspand, komt veel geregel kijken. Helemaal wanneer u een onderneming start of uw bedrijf uitbreidt. We begrijpen dat energie dan niet uw eerste zorg is. Maar we weten ook dat juist in het eerste jaar de energiekosten voor verrassingen kunnen zorgen. Daarom vijf tips die u hierbij helpen.

Het begint bij uw meterstanden

Natuurlijk, u moet al zoveel doorgeven en overzetten. Telefoonnummers, de KvK, telefonie, internet. Begrijpen we best. Maar hoe druk het ook is, geef altijd uw beginmeterstanden aan ons door. Zo voorkomt u dat wij de standen schatten. Het is ook verstandig om samen met uw makelaar, verhuurder of de vorige huurder de standen op te nemen wanneer u de sleutels krijgt. Door de standen op te nemen in het overdrachtsdocument weten u en de vorige gebruiker met welke standen u in het pand kwam. Zo weet u zeker dat u alleen betaalt voor het verbruik vanaf het moment dat uw bedrijf erin kwam.

Is uw maandbedrag goed ingeschat?

Wanneer u start in een nieuw pand weet u nog niet wat precies uw energieverbruik wordt. Bij de berekening van uw voorschot kijken we daarom naar het verbruik op het adres in de jaren daarvoor. Zo maken we een inschatting van het verwachte verbruik. Die inschatting komt vaak goed in de buurt. Maar weet u al op voorhand dat uw bedrijf een hele andere nering voert dan de vorige gebruiker? Bijvoorbeeld wanneer u een horecazaak begint in een voormalige garage? Of een kantoor waar eerst een sportschool zat? Kijk dan kritisch naar het voorgesteld termijnbedrag. Door vestigingen onderling te vergelijken of te kijken wat soortgelijke ondernemingen verbruiken. Onze Ondernemersdesk helpt u daar natuurlijk graag bij.

Doe regelmatig een check op uw termijnbedrag

Hoe goed u van te voren ook een inschatting van uw verbruik maakt, het blijft een inschatting. Doe daarom het eerste jaar regelmatig een tussentijdse termijnbedragcheck. Zo weet u of het ingeschatte maandbedrag past bij uw werkelijke verbruik. Zo’n check doet eenvoudig in uw online omgeving Mijn Nuon. Bellen met onze Ondernemersdesk kan natuurlijk ook.

Betaal niet voor een te zware aansluiting

Kijk ook naar de capaciteit van de meter. De zwaarte bepaalt namelijk de hoogte van de netbeheerkosten. Vooral in zakelijke panden kan de capaciteit behoorlijk verschillen. Komt u bijvoorbeeld in een pand waar voorheen een bakkerij zat dan is de kans groot, dat er een zware aansluiting zit. Het verschil ten opzichte van een reguliere 3 x 25 Ampère meter is dan al snel tientallen euro’s per maand. Door de aansluiting te laten verlichten, bespaart u dus meteen flink.

Meteen goed beginnen met besparen

Juist als u een pand betrekt, is het een goed moment om energiebesparende maatregelen te treffen. In een lege ruimte kunt u overal bij en heeft u overzicht. Dat maakt isoleren alweer makkelijker. En schaft u nieuwe apparatuur aan, dan loont het vaak op termijn om te gaan voor de energiezuinige variant.

Interessant artikel?