Laadpalen, straks net zo normaal als gratis wifi

Wat is er nou mooier dan je klanten iets extra’s geven. Iets dat ze niet zo snel verwachten. Een tijdje terug verraste je je klant nog met wifi. Maar tegenwoordig weten we niet beter. Door het stijgende aantal elektrische auto’s, zie je nu dat steeds meer klanten hun auto willen opladen.

Een laadpaal, extra service voor uw klanten

Daarom benaderde een conferentiecentrum in het midden van het land, ons om hier eens over te praten. Ze kregen steeds meer vragen van klanten naar de mogelijkheid om hun auto op te laden. En aangezien laden in de toekomst alleen maar zal toenemen, leek het een goed idee om hier eens verder naar te kijken. Gelukkig konden wij ze daarbij helpen.

Laden een service of kosten in rekening brengen?

De klant had eigenlijk 1 belangrijke vraag. Eigenlijk wilden ze het liefst gratis laden aanbieden. Maar wat nou als dat in de toekomst te duur wordt, is het dan mogelijk om er geld voor te rekenen? Wij vonden dit een terechte vraag. Daarom hebben we een laadpaal gemaakt, waarvan de eigenaar zelf bepaalt of het laden gratis is of niet. Dat kan je heel simpel aangeven in een eigen online omgeving. Je kan daar ook meteen zien wat het verbruik is in een periode.

Als al mijn laadpalen bezet zijn, heb ik dan nog genoeg stroom voor de liften?

In het conferentiecentrum waren er technische mogelijkheden voor de laadpalen, maar er zat wel een kleine beperking aan. Ze wilden dan ook voorkomen dat gasten in de lift vast komen te zitten als er massaal wordt geladen door auto’s.

Goed punt, maar gelukkig een onterechte zorg! Om dit soort situaties te voorkomen bieden wij twee opties: statisch en dynamisch afstellen. Bij het statisch afstellen van het laadstation, zorg je ervoor dat er altijd voldoende capaciteit overblijft voor de overige zaken die stroom vragen. Bij dynamisch afstellen schakelt het laden van de auto direct uit bij een piekmoment, zoals bij het gebruik van meerdere liften tegelijk. En na dat moment wordt het vermogen weer naar de laadpalen gestuurd.

Het conferentiecentrum koos uiteindelijk voor het statisch afstellen, want er was zo goed als voldoende capaciteit aanwezig.

We moeten lachen om onze eigen zorgen van in het begin. Het aanbieden van gratis opladen is eigenlijk net zo normaal als het aanbieden van gratis wifi.

Opgeladen weer vertrekken

Nu na een paar maanden is het centrum super enthousiast en zijn hun gasten tevreden dat ze kunnen laden. Het centrum overweegt zelfs om nog meer laadpalen te plaatsen, omdat de huidige twee laadpalen constant bezet zijn.

Heeft u vragen?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf of heeft u andere vragen, neem dan contact met ons op via emobility@nuon.com.

Arthur Bennink

Sales en Operation manager Elektrisch Vervoer bij Nuon

Aandacht voor de horeca

Speciale pagina voor horeca ondernemers met relevante informatie, nieuws, tips en aanbiedingen.

Interessant artikel?