‘Uiteindelijk gaat het om de kosten’

Duurzaam ondernemen en kosten besparen gaan prima samen. Voor ondernemer Frank Bot is het ‘een soort sport’ om te onderzoeken waar hij besparingen kan realiseren in de bedrijfsvoering. Hij heeft dan ook handige tips voor collega ondernemers.

Forse besparingen

Café-Restaurant ‘t Fortuin in Wervershoof is een bekende naam in West-Friesland. Directeur-eigenaar Frank Bot vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Zo koopt hij bijvoorbeeld zoveel mogelijk in bij lokale ondernemers: ‘Dat is goed voor het milieu, maar je bespaart ook op transportkosten. Dat geldt ook voor maatregelen die we genomen hebben om het energiegebruik terug te dringen: het is goed voor het milieu, en je brengt de kosten omlaag.

Alle werkverlichting bij ‘t Fortuin is bijvoorbeeld vervangen door LED-installaties: ‘Wij gaan ‘s ochtends vroeg open en sluiten vaak pas na middernacht. LED-verlichting is dan goedkoper. En je kunt een beroep doen op de milieu-investeringsaftrek voor ondernemers.’

Meten is weten

Volgens Frank Bot kun je veel kansen om duurzamer te ondernemen vinden als je in de gaten houdt wat er gebeurt binnen je bedrijf: ‘We hebben onlangs onze keuken verbouwd. De koelkasten hebben we vervangen door vijf eco-coolers. Dat is een forse investering, maar ze verbruiken veel minder energie. En ze draaien 365 dagen per jaar, dus je kunt precies berekenen wanneer je die investering hebt terugverdiend. Dat geldt voor meer dingen. Wij werken met een verwarmingsunit die warme lucht hergebruikt. Daarin zitten meters die bepalen hoeveel lucht van buiten erbij moet. En veel van de elektrische apparatuur die we gebruiken is aangesloten op een computersysteem dat ’s nachts voor korte periodes apparaten uitschakelt om energie te besparen. Het zijn allemaal kleine stapjes die je helpen om slim en zuinig te werken.’

Teamprestatie

Belangrijk is dat je de medewerkers medeverantwoordelijk maakt: ‘Het is een kwestie van planning en logistiek’, legt Frank uit. ‘Als interieurverzorgers in alle ruimtes tegelijk gaan schoonmaken moet overal het licht en de verwarming aan. Niet nodig, doe het ruimte voor ruimte. De koks waren gewend om, zodra ze binnenkwamen, afwasmachines en ovens aan te zetten. Dat is inefficiënt, want de boiler moet eerst opwarmen. Afvalscheiding, ook zo iets: als je dat goed doet, heb je minder afvalkosten. Ik bespreek dat soort zaken geregeld met mijn medewerkers. Dan wordt het op een gegeven moment een automatisme. Ik let natuurlijk op de kosten, maar als je de besparing die het oplevert zichtbaar maakt en af en toe complimenten terugkoppelt, vindt iedereen dat fijn. En je kunt de medewerkers belonen door bijvoorbeeld meer uit te pakken bij een bedrijfsuitje. Zo maak je het een teamprestatie.’

Energie voor gastvrijheid

Meer bespaartips en interessante info voor horeca-ondernemers? Kijk op onze speciale branchepagina voor de horeca.

Interessant artikel?