Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen - categorie service

Service

  • Hoe kan ik zakelijk klant worden van Nuon?

    Vraag vrijblijvend een offerte aan of maak een afspraak met een adviseur. Wilt u direct weten welk energieproduct past bij uw bedrijfssituatie? Doe de check en ontvang binnen 1 minuut een productadvies op maat.

  • Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?

    Hoe u de meterstanden doorgeeft, hangt af van uw aansluitingen. Heeft u een grootverbruikaansluiting met een telemetriemeter, dan leest uw meetbedrijf de meterstanden op afstand uit. Heeft u daarnaast ook een kleinverbruikaansluiting of een gasaansluiting met een G2C profiel? Dan vragen wij u te zijner tijd om uw meterstanden aan ons door te geven via het online formulier Meterstanden doorgeven.

  • Waar vind ik de actuele energiebelastingtarieven?

    Wij brengen in opdracht van de overheid energiebelastingen in rekening. Hoeveel energiebelasting u betaalt, hangt af van de hoogte van uw energieverbruik. De energiebelastingen worden op uw factuur weergegeven. Tarieven energiebelastingen >

  • Kan ik mijn energiefacturen ook online inzien?

    Ja, met Mijn Factuur kunt u al uw Nuon energiefacturen op één plaats inzien, downloaden en doorsturen. U kunt ook zelf bepalen hoe en in welk bestandsformaat (PDF, XML of CSV) u uw facturen digitaal wenst te ontvangen.

    Heeft u specifieke vragen over uw factuur of jaarafrekening en wilt u weten hoe uw energieprijs is opgebouwd? Kijk dan op Alles over uw factuur.

Veelgestelde servicevragen
Veelgestelde vragen - categorie elektriciteits- en gasproducten

Elektriciteits- en gasproducten

  • Welk energieproduct past het best bij mijn bedrijf?

    Doe de check en ontvang een productadvies op maat. Beantwoord maximaal 6 vragen over uw bedrijfssituatie en uw wensen. Dan weet u binnen 1 minuut welk energieproduct het best past bij uw bedrijf.

  • Hoe werkt Nuon HerPrijs?

    Met Nuon HerPrijs profiteert u van de bewegingen op de energiemarkt voor zowel elektriciteit als gas. U bent verzekerd van een vaste prijs én u profiteert van prijsdalingen.

    Zodra de energieprijzen dalen, nemen onze energie-experts contact met u op. U kunt dan direct uw contract verlengen tegen een lagere energieprijs. Dit is al mogelijk met een contractverlenging van drie maanden. Zo behoudt u flexibiliteit en profiteert u nu én in de toekomst van scherpe prijzen.

  • Wat is het verschil tussen Nuon HerPrijs en Nuon VastePrijs?

    Met Nuon VastePrijs heeft u een vaste energieprijs gedurende de looptijd van uw contract. Voor het aflopen van uw contract krijgt u een nieuw aanbod op basis van de dan gangbare prijzen. Die prijs kan lager zijn, maar ook hoger.

    Met Nuon HerPrijs heeft u een vaste energieprijs, maar kunt u uw contract voor zowel gas als elektriciteit 'openbreken'. Zo vaak u maar wilt. U hoeft hiervoor niets te doen. Wij houden de energiemarkt voortdurend voor u in de gaten en nemen contact met u op zodra het afgesproken prijsvoordeel is behaald. U kunt dan direct profiteren door uw contract opnieuw met minimaal drie maanden te verlengen tegen de lagere prijs. Zo profiteert u van prijsdalingen en heeft u geen last van prijsstijgingen.

  • Als ik niet dagelijks de energiemarkt kan volgen, kan ik dan wel gespreid inkopen?

    Ja, met Nuon SplitPrijs heeft u de mogelijkheid om in verschillende stappen uw energie in te kopen en daarmee uw inkooprisico te spreiden. Zo kunt u van te voren vastleggen wanneer u wilt dat ervoor u wordt ingekocht.

    Daarnaast kunt ook gebruik maken van de automatische online inkoopstrategie 'Gemiddelde Marktprijs'. U geeft dan zelf aan hoeveel volume over welke periode u automatisch wilt laten inkopen. Het platform koopt dan iedere handelsdag een deel van uw volume in, waardoor u een gemiddelde marktprijs realiseert.

Veelgestelde vragen over elektriciteits- en gasproducten

Veelgestelde vragen - categorie energiemarkt

Energiemarkt

  • Wat is het verschil tussen zakelijk groot- en kleinverbruik van energie?

    Of u zakelijk groot- of kleinverbruiker bent, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de manier van factureren en de capaciteit van uw energieaansluitingen. Bekijk de verschillen op de pagina www.nuon.nl/zakelijk.

  • Hoe is de energieprijs opgebouwd?

    De energieprijs is opgebouwd uit drie onderdelen:

    • Leveringskosten: verbruik, vermenigvuldigd met de afgesproken contractprijs. Deze kostenpost vindt u terug op uw energiefactuur
    • Netbeheerkosten (inclusief meterhuur): deze worden door de netbeheerders gefactureerd
    • Belastingen: energiebelasting, ODE en btw

    Alleen voor de kleinverbruikaansluitingen factureren wij zowel leverings- als netbeheerkosten. Bekijk de infographic Opbouw van de energieprijs >

  • Waar vind ik de prijzen voor elektriciteit en gas?

    De prijzen voor grootverbruik elektriciteit en gas zijn afhankelijk van de ontwikkelingen op de energiemarkt. Om die reden kunnen wij de grootzakelijke energieprijzen niet op onze website publiceren. Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.

  • Hoe bereken ik mijn huidige kosten voor grootverbruik elektriciteit?

    Houd uw verbruiksgegevens bij de hand om uw huidige elektriciteitskosten te berekenen. Daarbij gaat het om het totale jaarverbruik in de piekuren (in kWh), het totale jaarverbruik in de daluren (in kWh) en het gecontracteerd vermogen (in kW). Deze gegevens vindt u op uw energiefactuur. Bekijk de berekening >

Veelgestelde vragen over de energiemarkt
Veelgestelde vragen - categorie duurzame energieproducten

Duurzame energieproducten

  • Wat zijn de voordelen van Nuon ZonnePanelen?

    Met zonnepanelen wekt u zelf energie op. Dit kan tot een aanzienlijke verlaging van uw energie rekening leiden afhankelijk van de grootte van de installatie en uw standaard jaarverbruik. Tevens verlaagt het uw CO2-uitstoot.

    Daarnaast zijn zonnepanelen onderhoudsvriendelijk en kunnen een positief effect hebben op de waarde van uw bedrijfspand.

  • Hoe levert Nuon stadswarmte aan bedrijven?

    In een goed geïsoleerd leidingnet wordt water verwarmd met de restwarmte van voornamelijk afvalverbranding en energiecentrales. Het verwarmde water wordt naar de warmte-installatie van uw bedrijf gebracht.

    Dat is de verbindende en regulerende schakel tussen het stadswarmtenet en uw binneninstallatie. Via deze warmte-installatie wordt het omgezet in ruimteverwarming en warm kraanwater.

  • Wat heb ik nodig om energie aan Nuon terug te leveren?

    Als kleinverbruiker dient u zich aan te melden bij energieleveren.nl en/of als grootverbruiker bij uw netbeheerder.

  • Wat zijn Garanties van Oorsprong?

    Garanties van Oorsprong zijn elektronische certificaten voor CO2-neutraal opgewekte energie. Deze certificaten worden verstrekt door CertiQ en zijn het exclusieve bewijs dat uw energie CO2-neutraal is opgewekt, omdat de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd met investeringen in duurzame energie, zoals zon, water en wind.

    Met de opwek van duurzame energie levert u een bijdrage aan een schoner milieu en de vermindering van CO2-uitstoot. De Garanties van Oorsprong kunnen u helpen om aan de voorwaarden van diverse subsidieaanvragen te voldoen.

Veelgestelde vragen over duurzame energieproducten