Alles over uw Nuon factuur en uw betaalmogelijkheden

We begrijpen dat u graag inzicht heeft in uw zakelijke energiekosten. We zorgen dat u gemakkelijk online toegang krijgt tot uw al uw energiefacturen en leggen u graag uit wat de mogelijkheden zijn bij het betalen van uw Nuon factuur. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Uw Nuon factuur online bekijken en downloaden?

Met onze online service Mijn Factuur kunt u al uw Nuon facturen op één plaats bekijken, downloaden en doorsturen. U bepaalt zelf hoe en in welk bestandsformaat (PDF, CSV of XML) u uw factuur wilt ontvangen. Zo zorgen we er samen voor dat dit goed aansluit op de automatische verwerking van uw administratie.

Daarnaast heeft u de mogelijkheid om verschillende gebruikers aan te maken en te beheren. Op deze manier is het niet meer nodig om zelf facturen te kopiëren en door te sturen. 

Hoe krijgt u toegang tot Mijn Factuur?

U kunt zich aanmelden voor Mijn Factuur via het formulier. Heeft u al toegang? Dan kunt u direct inloggen.

Hoe werkt Mijn Factuur?

Lees de handleiding van Mijn Factuur om snel te kunnen starten.

Voordelen van Mijn Factuur

  • Altijd inzicht in uw energiefacturen
  • Eenvoudige import- en exportmogelijkheden
  • Bepaal zelf het bestandsformaat en het aantal ontvangers

Zelf een Nuon factuur downloaden?

We zorgen dat u steeds meer energiezaken zelf regelt in onze online service. In Mijn Factuur ziet u al uw Nuon facturen online. U kunt ze zelf downloaden of doorsturen in een bestandsformaat dat past bij uw administratie. Handig toch?

Een kopie van uw factuur of jaarafrekening opvragen?

In Mijn Factuur kunt u gemakkelijk al uw facturen en jaarafrekeningen zelf online terugvinden. Een kopie van uw factuur hoeft u dus niet telefonisch op te vragen. Makkelijk toch? U kunt zich aanmelden voor Mijn Factuur via ons formulier. Heeft u al toegang? Dan kunt u direct inloggen.

Hoe is uw energiefactuur opgebouwd?

Voor uw administratie is het handig om precies te weten wat er op uw energiefactuur staat. Dat begrijpen we en daarom leggen we alle onderdelen graag aan u uit. Bekijk de toelichting op uw factuur.

Wat kunt u doen als gegevens op uw factuur onjuist zijn?

Als u het vermoeden heeft dat de verbruiksgegevens op uw factuur onjuist zijn, neem dan voor uw grootverbruikaansluitingen contact op met uw netbeheerder. Zodra wij van uw netbeheerder het gecorrigeerde verbruik ontvangen hebben, zorgen we alsnog voor een correcte factuur. Gaat het om kleinverbruikaansluitingen? Neem contact met ons op via 088 363 79 00.

Heeft u een nieuwe IBAN of een andere wijziging in uw gegevens?

We benaderen u graag met de juiste gegevens. Geef daarom administratieve wijzigingen zo snel mogelijk aan ons door. 

Ik wil een wijziging doorgeven

Nuon factuur wijziging doorgeven

Betalen van uw energiefacturen, zo zit het

Welke betaalmogelijkheden heeft u?

Bij het afsluiten van uw contract maken we verschillende afspraken met u over de betaalmogelijkheden en over de manier waarop we uw factuur opmaken. Standaard betaalt u uw facturen via automatische incasso. We schrijven het bedrag iedere maand automatisch af van uw rekening. In bepaalde gevallen kunt u zelf iedere maand de bedragen naar ons overmaken.

Wat is het rekeningnummer van Nuon?

Als u niet via automatische incasso betaalt en uw energiefactuur wilt betalen, dan kunt u dit doen naar IBAN NL42 INGB 0000827935 te name van N.V. Nuon Sales Nederland. Vermeld altijd uw factuurnummer in de omschrijving van uw overboeking.

Meerdere energiefacturen tegelijk betalen?

Als u meerdere facturen in één keer wilt overmaken, mail ons dan een specificatie van uw betaling met daarin vermeld: de factuurnummers, de bedragen per factuurnummer en het totaalbedrag dat u overmaakt. We zorgen er dan voor dat uw betaling geboekt wordt zoals u het in uw eigen administratie heeft aangegeven.

Meer weten over uw betaalmogelijkheden?

Bel met onze klantenservice. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Goed om te weten over uw factuurmogelijkheden

Welke factuurmogelijkheden zijn er?

Voor uw grootverbruikaansluitingen ontvangt u maandelijks energiefacturen op basis van werkelijk verbruik. Voor kleinverbruikaansluitingen ontvangt u standaard facturen op basis van voorschot, met daaropvolgend een jaarafrekening. Als u een slimme meter heeft, dan kunt u in overleg met ons ook maandelijkse facturen op basis van werkelijk verbruik ontvangen.

Is het mogelijk om uw voorschotbedrag aan te passen?

Als u betaalt op basis van voorschotten, dan zorgen we ervoor dat we uw maandelijkse te betalen bedrag zo goed mogelijk afstemmen op uw gemiddelde verbruik. Jaarlijks rekenen we opnieuw voor u uit wat u maandelijks gaat betalen. Het is (nog) niet mogelijk om uw voorschotbedrag zelf te wijzigen.

Wilt u dit toch graag wijzigen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 363 79 00.

Het verschil uitgelegd: betalen op voorschotbasis of op basis van werkelijk verbruik

Bij betalen op basis van voorschot ziet u iedere maand exact hetzelfde bedrag terug op uw energiefactuur, het ‘voorschotbedrag’. U weet dus precies waar u aan toe bent. Aan het eind van het jaar kijken we hoeveel u werkelijk verbruik heeft. Heeft u minder energie verbruikt dan verwacht, dan krijgt u geld terug. Heeft u meer verbruikt, dan moet u bij betalen.

Bij maandelijkse facturatie op basis van werkelijk verbruik kijken we iedere maand hoeveel u precies verbruikt heeft. Als u een slimme meter heeft, dan lezen we de meterstanden automatisch uit. Bij grootverbruikaansluitingen krijgen we de verbruiken door van de netbeheerder. Bij deze manier van facturatie krijgt u aan het eind van het jaar geen nacalculatie. Geen verrassingen achteraf dus.

Goed om te weten over ons betaalproces

Op welke dag van de maand ontvangt u uw facturen?

Als u voorschotten van ons krijgt, dan ontvangt u uw facturen in de eerste vier dagen van iedere maand. Na afloop van het jaar ontvangt u een jaarafrekening, gevolgd door het eerste nieuwe voorschot op de dag erna.

Maandelijkse verbruiksfacturen maken wij direct na ontvangst van de meetgegevens op en versturen die de dag erna naar u. Voor grootverbruikaansluitingen ontvangt u deze gewoonlijk in de derde week van de maand opvolgend aan de verbruiksperiode.

Wat is de betalingstermijn voor zakelijke energiefacturen?

Bij het afsluiten van uw energiecontract spreken we met u een betalingstermijn af. Deze gaat in vanaf de factuurdatum. We verwachten uw betaling dus op of voor vervaldatum op onze rekening. Een keer niet op tijd betaald? Dat kan gebeuren. Zorg er dan voor dat het openstaande bedrag binnen de op de aanmaning vermelde termijn alsnog op onze rekening staat.

Wat te doen als het financieel even niet lukt om te betalen?

We begrijpen dat het lastig is als betalen even niet lukt. Belangrijk is dat u in dat geval snel, in ieder geval voor het aflopen van de betalingstermijn, contact opneemt met onze klantenservice via 088 363 79 00. Dan zorgen we samen voor een oplossing.

Wat zijn de stappen in ons betaalproces?

  1. U ontvangt maandelijks een energiefactuur van ons.
  2. Zorg dat u deze factuur binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt.
  3. Als u niet op tijd betaalt of onvoldoende saldo op uw rekening heeft, dan sturen we u een aanmaning. En als u dan nog niet betaalt, krijgt u een incassobrief en rekenen we wettelijke incassokosten.
  4. Heeft u daarna nog steeds niet betaald, dan krijgt u van ons een aankondiging dat we van plan zijn uw energiecontract te beeindigen.
  5. Als de betaling definitief uitblijft, dan beëindigen we uw leveringscontract en zoeken naar een andere oplossing om alsnog de openstaande bedragen te innen. Als er geen leverancier op uw aansluiting is aangemeld, gaat de netbeheerder over tot fysiek afsluiten van de aansluiting.
Nuon factuur bekijken