Vb&t vve diensten aan het woord

VB&T over de voordelen van Nuon

Vb&t vve diensten over de voordelen van Nuon

  • Minder risico van prijsschommelingen
  • Een betere dienstverlening
  • Een flinke efficiencyslag

Klantcase VB&T logo

Slim inkopen en slimme meters

"Ik wil niet dagelijks met energie-inkoop bezig hoeven zijn. Op het moment dat het verstandig is om energie te gaan inkopen, is er overleg met Nuon en verder kost het me geen extra tijd."
John van Winden, Manager Interne organisatie bij vb&t vve diensten

Over vb&t vve diensten
vb&t vve diensten beheert de verenigingen van eigenaren (vve’s) van een groot aantal appartementencomplexen in het zuiden en oosten van het land. Sinds 2005 is vve diensten een zelfstandig onderdeel binnen vb&t groep, een allround dienstverlener in vastgoed. Begonnen met ongeveer 130 verenigingen is vb&t vve diensten uitgegroeid tot een grote landelijke speler met ruim 1.000 verenigingen in beheer en kantoren in Eindhoven, Maastricht, Den Bosch, Enschede en Winterswijk.

Manager Interne organisatie bij VB&T

Honderden aansluitingen en grote schommelingen

Elke vve heeft zijn eigen energieaansluiting en van oudsher had ook elke vve een eigen leverancier voor het gemeenschappelijk verbruik van bijvoorbeeld liften en de verlichting in de algemene ruimten. "Een aantal jaar geleden zijn wij gaan kijken of we het energieverbruik van vve’s centraal konden inkopen", zegt Van Winden. Het lastige daarbij was dat vb&t vve diensten niet één klant zou worden, maar aanspreekpunt voor honderden klanten met allemaal een eigen verbruik en een eigen factuur. Van Winden: "Nuon zag hierin een mooie uitdaging en we zijn tot een goede oplossing gekomen."

In 2010 begon vve diensten bij Nuon met collectieve energie-inkoop voor een periode van twee jaar. Halverwege 2012 werd besloten om voor nog eens twee jaar te verlengen. Op dat moment schommelden de energieprijzen relatief sterk. Van Winden: "Eind vorig jaar hebben we gekeken of er op een andere manier ingekocht kon worden, zodat we minder last zouden hebben van grote prijsschommelingen op de energiemarkt."

Bel mij

Heeft u vragen?

Bel 088 098 57 45 (bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur)


De oplossingen van Nuon: raamovereenkomst en Nuon SplitPrijs

Inmiddels ligt er een raamovereenkomst, waar al veel vve’s gebruik van maken. Door de overname van Stedelijk Wonen Enschede begin 2014 komt daar naar verwachting nog een hele groep bij, waardoor vve diensten uitkomt op zo’n 500 Nuon aansluitingen.

Daarnaast bleek Nuon SplitPrijs een mooie oplossing. Van Winden: "We kopen 25 procent in op basis van marktontwikkeling. Ik heb contact met mijn portfoliomanager als de marktprijs door het afgesproken prijsniveau stijgt. Hiermee beperken we ons risico bij een stijgende energieprijs en profiteren we van een dalende energieprijs."

De samenwerking met Nuon heeft geleid tot:

  • Minder risico van prijsschommelingen
  • Een betere dienstverlening
  • Een flinke efficiencyslag

Met Nuon SplitPrijs kunt u:

  • Online uw energie-inkoop regelen
  • Profiteren van marktontwikke­lingen door gespreide inkoop
  • Rekenen op ondersteuning van onze energie-experts
Offerte aanvragen >

Ambitie van vb&t vve diensten: slimme meters

Ook op andere vlakken speelt Nuon volgens Van Winden goed in op hun vragen en behoeften. Zo is Nuon met het idee gekomen voor een proef met slimme meters. "Bij de algemene aansluiting die vve’s hebben, is het doorgeven van meterstanden vaak een probleem", legt hij uit. "Daardoor heb je meestal geen goed beeld van het verbruik en krijg je met naheffingen te maken. Met een slimme meter zijn we van dat probleem af en bovendien wordt het dan ook mogelijk om de gas- en elektriciteitskosten te boeken in het jaar waarin de energie is verbruikt. De eerste dertig slimme meters worden binnenkort geplaatst."

Op termijn maken de slimme meters gerichte energiebesparingen mogelijk, weet Van Winden. "Je kunt je verbruik heel gedetailleerd monitoren en zo kun je er bijvoorbeeld achterkomen dat een lift verkeerd is afgesteld, waardoor die veel extra elektriciteit verbruikt. Naar dit soort dingen kunnen we straks kijken."

Kerncijfers vb&t vve diensten

  • 1.000 VvE’s in beheer
  • 500 Nuon aansluitingen
  • 8.500 MWh en 0,75 MCM verbruik per jaar

Doelstellingen

  • Een uitlegbare inkoopstrategie voor klanten
  • Minder prijsschommelingen

Resultaten

  • Minder risico van prijsschommelingen
  • Een betere dienstverlening
  • Een flinke efficiencyslag