PLUS aan het woord

PLUS over de voordelen van Nuon

PLUS over de voordelen van Nuon

  • Open en transparante samenwerking
  • Tijd- en kostenbesparing door digitale facturatie in EDI
  • Meer inzicht in elektriciteitsverbruik voor ondernemers

Klantcase PLUS logo

Gestroomlijnde facturatie

"Gezamenlijk kwamen we snel tot een goed resultaat met betrekking tot de facturatieverwerking. Sinds maart 2014 factureert Nuon via EDI en eigenlijk heb ik er sindsdien nauwelijks of geen omkijken meer naar."
Theo Lepelblad, ICT’er en EDI-coördinator bij PLUS

Over PLUS
PLUS is een coöperatieve organisatie voor zelfstandige ondernemers. De 218 ondernemers onderscheiden zich met hun 255 PLUS supermarkten in een uiterst competitieve markt. PLUS is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie, die in totaal dertien onafhankelijke retailorganisaties vertegenwoordigt.

ICT’er en EDI-coördinator bij PLUS

PLUS was op zoek naar een energieleverancier die de facturatie digitaal via EDI aanbiedt

Alle leveranciers van PLUS zijn verplicht hun facturen aan te bieden via het digitale platform Electronic Data Interchange (EDI). Toen het duidelijk was dat Nuon de nieuwe energieleverancier zou worden, ging ICT’er en EDI-coördinator Theo Lepelblad met Nuon om de tafel.

Lepelblad: "Ik wilde dat de manier waarop Nuon de facturen aanmaakte in de basis hetzelfde zou blijven. Belangrijkste uitdaging voor mij was om de juiste informatie in het EDI-bericht te laten verschijnen. Dat wil zeggen, Nuon vroeg ik om bij de facturatie de juiste code per ondernemer met de juiste omschrijving te hanteren. Of het nu gaat om elektra of een pak koffie, de automatische verwerking van de facturen staat of valt met het invoeren van de juiste informatie. Als dat eenmaal in orde is, levert factureren via EDI veel tijd- en kostenbesparing op, omdat er een grote efficiencyslag is gemaakt."

Bel mij

Heeft u vragen?

Bel 088 098 57 45 (bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur)


De oplossing van Nuon: gestroomlijnde en geautomatiseerde facturatie

Lepelblad: "Nuon stuurt ons geen papieren facturen meer met vele bijlagen, maar we maken nu gebruik van de online service Mijn Factuur. Nuon hoeft nu alleen nog maar de juiste code in te voeren, waarna de facturatieverwerking automatisch verloopt. Ook hoeven de ondernemers zelf geen gegevens meer in te voeren, waarmee we eventuele fouten kunnen voorkomen. Bovendien staat het stroomverbruik nu standaard in hun overzichten, waardoor zij meer inzicht in hun verbruik krijgen. Voor PLUS als organisatie geldt dat door EDI het hele order- en facturatieproces gestroomlijnd verloopt."

Lepelblad is positief over de samenwerking met Nuon: "Ze stonden open voor ons specifieke facturatieproces, waren erg welwillend en transparant over hun verwerkingsproces. Binnen twee maanden hebben we samen EDI kunnen implementeren, van eerste afspraak, via testen tot en met de ingebruikname. Gezamenlijk kwamen we snel tot een goed resultaat. Sinds maart 2014 factureert Nuon via EDI en eigenlijk heb ik er sindsdien nauwelijks of geen omkijken meer naar."

De samenwerking met Nuon heeft geresulteerd in:

  • Een gestroomlijnde, geautomatiseerde facturatie
  • Tijd- en kostenbesparing

Ambitie van PLUS: verbruik vergelijken tussen Superunie-leden

Lepelblad: "Met het factureren via EDI, ontzorgen we de ondernemer. Voor de ondernemer is het immers nu transparanter geworden. Hij kan in één omgeving zijn facturen controleren en heeft het overzicht in één oogopslag."

Binnen Superunie is PLUS de trendsetter als het gaat om EDI. Andere Superunie-leden zijn gevolgd. In de nabije toekomst kan dankzij de rapportages van EDI het stroomverbruik van PLUS vergeleken worden met het stroomverbruik van andere Superunie-leden.

Met Mijn Factuur kunt u:

  • Uw energiefacturen altijd inzien
  • Eenvoudig uw facturen im- en exporteren
  • Zelf het bestandsformaat bepalen
Aanmelden Mijn Factuur >

Kerncijfers

  • 255 PLUS supermarktwinkels
  • 218 ondernemers

Doelstellingen

  • Volledig elektronisch via EDI energiefacturen ontvangen
  • Besparen op energie-administratie

Resultaten

  • In slechts twee maanden aansluiting van Nuon facturen op facturatieproces van PLUS
  • Een gestroomlijnde, geautomatiseerde facturatie
  • Tijd- en kostenbesparing