Vb&t vve diensten bespaart kosten door slimme energie-inkoop

Door zelf energie in te kopen bespaart vb&t vve diensten op de energiekosten. Samen met een portfoliomanager bespaart het bedrijf tijd en houdt tegelijk ook het risico laag.

Op weg naar centrale energie-inkoop en slimme meters

Honderden aansluitingen en grote schommelingen

Van oudsher had elke vve een eigen leverancier voor het gemeenschappelijk verbruik van bijvoorbeeld liften en de verlichting in de algemene ruimten. "Een aantal jaar geleden zijn wij gaan kijken of we het energieverbruik van vve’s centraal konden inkopen", zegt John van Winden, Manager Interne organisatie bij vb&t vve diensten.

Het lastige daarbij was dat vb&t vve diensten niet één klant zou worden, maar aanspreekpunt voor honderden klanten met allemaal een eigen verbruik en een eigen factuur. Van Winden: "Vattenfall zag hierin een mooie uitdaging en we zijn tot een goede oplossing gekomen." 

John van Winden, Vb&t vve diensten

logo vbt vve diensten

vb&t vve diensten beheert de verenigingen van eigenaren (vve’s) van een groot aantal appartementencomplexen in het zuiden en oosten van het land. Sinds 2005 is vve diensten een zelfstandig onderdeel binnen vb&t groep, een allround dienstverlener in vastgoed.

Begonnen met ongeveer 130 verenigingen is vb&t vve diensten uitgegroeid tot een grote landelijke speler met ruim 1.000 verenigingen in beheer en kantoren in Eindhoven, Maastricht, Den Bosch, Enschede en Winterswijk.

Collectieve energie-inkoop

In 2010 begon vve diensten met collectieve energie-inkoop voor een periode van twee jaar. Halverwege 2012 werd besloten om voor nog eens twee jaar te verlengen. Op dat moment schommelden de energieprijzen relatief sterk. Van Winden: "Eind vorig jaar hebben we gekeken of er op een andere manier ingekocht kon worden, zodat we minder last zouden hebben van grote prijsschommelingen op de energiemarkt."

Slimme meters als ambitie

Vb&t vve diensten is erg tevreden over de samenwerking met Vattenfall, vooral door het voorstel voor een proef met slimme meters. "Bij de algemene aansluiting die vve’s hebben, is het doorgeven van meterstanden vaak een probleem", legt Van Winden uit. "Daardoor heb je meestal geen goed beeld van het verbruik en krijg je met naheffingen te maken. Met een slimme meter zijn we van dat probleem af en bovendien wordt het dan ook mogelijk om de gas- en elektriciteitskosten te boeken in het jaar waarin de energie is verbruikt. De eerste dertig slimme meters worden binnenkort geplaatst."

Op termijn maken de slimme meters gerichte energiebesparingen mogelijk, weet Van Winden. "Je kunt jouw verbruik heel gedetailleerd monitoren en zo kun je er bijvoorbeeld achterkomen dat een lift verkeerd is afgesteld, waardoor die veel extra elektriciteit verbruikt. Naar dit soort dingen kunnen we straks kijken."

Over naar slimme meters

Raamovereenkomst

Inmiddels ligt er een raamovereenkomst, waar al veel vve’s gebruik van maken. Door de overname van Stedelijk Wonen Enschede begin 2014 is daar nog een hele groep bij gekomen, waardoor vve diensten uitkomt op zo’n 500 Vattenfall aansluitingen.

Kerncijfers

  • 1.000 VvE’s in beheer
  • 500 Vattenfall aansluitingen
  • 8.500 MWh en 0,75 MCM verbruik per jaar

Doelstellingen

  • Een uitlegbare inkoopstrategie voor klanten
  • Minder prijsschommelingen

Resultaten

  • Minder risico van prijsschommelingen
  • Een betere dienstverlening
  • Een flinke efficiencyslag

Ik wil niet dagelijks met energie-inkoop bezig hoeven zijn. Op het moment dat het verstandig is om energie te gaan inkopen, is er overleg met Vattenfall en verder kost het me geen extra tijd. 

John van Winden, Manager Interne organisatie bij vb&t vve diensten

Meer voorbeelden uit de praktijk