Business bibliotheek
Volvo heeft laten weten dat vanaf 2019 al haar modellen voorzien zijn van een elektromotor. Dat betekent niet dat benzine en diesel vanaf dat jaar verleden tijd zijn, maar wél dat alle auto’s minimaal hybride zijn. En zo zijn er veel meer automerken die flink inzetten op elektrisch rijden. Daardoor komt er de komende jaren veel meer keuze voor wie zakelijk of privé – al dan niet volledig – elektrisch wil rijden.
Als bedrijf kijkt u vooral naar brandstof- en onderhoudskosten. Logisch dus dat u nadenkt over een duurzaam, volledig elektrisch, wagenpark. We helpen u in 4 stappen op weg.
Elektrisch rijden kan al een aantal jaar. Maar het was eigenlijk alleen een optie als je geen lange afstanden hoefde af te leggen. En over een ruim budget beschikte. Nu is dat aan het veranderen. De Opel Ampera-E bijvoorbeeld, één van de eerste betaalbare elektrische gezinsauto’s, heeft in de praktijk een bereik van 350 tot 400 kilometer. Dat is ruim voldoende voor het meeste recreatie- en woon-werkverkeer.
Er wordt niet alleen in nieuwe auto’s geïnvesteerd. Autofabrikanten, energie- en andere bedrijven stoppen ook miljoenen in een landelijk dekkend laadnetwerk. Bedrijven als Nuon leveren laadpalen en de bijbehorende laadpassen voor de publieke ruimte, thuis of bij bedrijven. En dwars door Europa vind je tegenwoordig overal snellaadpunten voor als er onderweg toch hoge nood zou ontstaan.
We adviseren u graag. U kunt ons altijd bellen op werkdagen tussen 8.00 en 22.00 uur.
Sneller en groener laden thuis kan met behulp van smart charging. Daarbij wordt constant gemeten hoeveel elektriciteit een huis of kantoorgebouw nodig heeft. Het overgebleven vermogen wordt doorgesluisd naar de laadpunten voor het opladen van auto’s. Voor bedrijven is het mogelijk om zelf opgewekte zonne-energie te koppelen aan de laadpunten. De opgewekte energie wordt dan tijdelijk opgeslagen in een batterij, waarmee later elektrische auto’s opgeladen worden.
Ook spelen met de energieprijs – terugleveren als de prijs hoog is en opladen bij een lager tarief – is mogelijk. En zelfs laden in een parkeergarage waar relatief weinig vermogen beschikbaar is, kan snel en slim. Zo kan het beschikbare vermogen verdeeld worden over de auto’s die aan het laden zijn.
En zijn er te veel auto’s die tegelijkertijd willen laden? Dan gaat een aantal in de wacht, tot de eerste auto’s voldoende geladen zijn. En het is nu nog in de testfase, maar in de toekomst zal inductieladen – laden op een plaat of strip die door de auto herkend wordt – steeds meer voorkomen.
Een aantal jaar heeft de Nederlandse overheid de plug-in hybride flink ondersteund via belastingvoordeel. Nu is dat voordeel verschoven naar volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dat betekent dat de bijtelling voor elektrische auto’s 4 procent is, terwijl alle andere auto’s een bijtelling van 22 procent hebben. Kortom: alleen volledig elektrisch rijden levert belastingvoordeel op.
In onze whitepaper leggen we aan u uit wat elektrisch rijden voor uw wagenparkbudget betekent, hoe u uw medewerkers enthousiast maakt voor een duurzaam wagenpark en welke stappen nodig zijn voor elektrisch rijden.
Met elektrische laadpalen op uw eigen parkeerterrein zet uw bedrijf een extra stap richting duurzaamheid.
Alles wat u wilt weten over het laden van elektrische auto’s
Lees het artikelLaadpalen: een must voor uw bedrijf
Lees het artikelLaadpalen voor zakelijk gebruik installeren
Lees het artikel