Allemaal aan de e-bike

De enorme vraag naar elektrische fietsen heeft gezorgd voor een verwarrend grote hoeveelheid e-bikes, afgeleide producten en informatie. Maar langzaamaan wordt duidelijk welke modellen en producten beter zijn dan andere. Lees mee.

Natuurlijk zijn de actieradius en batterijduur nog altijd de eerste aspecten waar u naar kijkt bij een e-bike. In principe geldt de stelregel dat u per 0,1 kWh 12 tot 14 kilometer kunt fietsen en dat kost u ongeveer 2 eurocent aan stroom. Er zijn veelbelovende accu’s in aantocht, maar vooralsnog hebben we te maken met de volgende 4 types:

  • NiMh-accu’s: eigenlijk achterhaald; goedkoop, maar ook groot, zwaar en een korte levensduur.
  • Li-Ion: nu nog het meest toegepast; klein, licht en met een gemiddelde levensduur.
  • LiPo: nóg lichter en sneller opgeladen, maar ook een iets kortere levensduur en een fractie duurder.
  • LiFe: duurder dan de andere accu-types, maar ook vrijwel een dubbel zo lange levensduur.

Levensduur accu

Bij normaal gebruik heeft een fietsaccu een levensduur van minder dan 5 jaar. Dat is voor veel fietsers een teleurstelling, want een vervangende accu kost al snel zo’n € 500. Fabrikanten claimen dat een aanstormende generatie accu’s het 12 jaar zou moeten kunnen volhouden. Die accu’s worden ook een stuk duurder.
Duurdere accu-modellen met meer capaciteit (> 0,5 kWh) kunnen langer mee, als je die verstandig gebruikt. Door een grotere accu minder intensief op te laden, zal de accu minder zwaar belast worden. Zo kan de levensduur van de accu worden verlengd.

Auto bijna 40 keer duurder

De besparing van e-bikes komt vooral uit de lage kosten per kilometer. En die besparing is fors. Opladen voor circa 100 kilometer fietsen, kost zo’n 18 eurocent (0,9 kWh). Een zuinige benzineauto is bijna 40 keer duurder. Goed, ook onder e-bikes zijn er iets minder zuinige modellen. Zo is er een middenmotorsysteem met een speciale boost-functie, voor een extra duwtje onder zware omstandigheden. Uiteraard kost die functie meer energie, maar zelfs dan blijft de e-bike veel goedkoper dan auto, brommer of scooter.

Gebruik accu

De meest voorkomende klacht is het snel leegraken van de accu. Hoe kunt u dit voorkomen? Gebruik de e-bike regelmatig en zorg ervoor dat de accu nooit volledig leeg raakt. En laad de accu op bij kamertemperatuur.
In uitzonderingsgevallen kan een lage temperatuur juist helpen. Gebruikt u de e-bike langere tijd niet? Bewaar de accu dan bij 5 graden Celsius, bij voorkeur met een lading van circa 40 procent. Dat kan zelfs in de koelkast, maar dan wel in een afgesloten plastic zak in verband met condensvorming en zéker niet onder het vriespunt. Bij terugkomst kunt u de accu misschien nog niet optimaal opladen. Maar dat verschijnsel is tijdelijk en zal zich herstellen.

Snellader?

Gemiddeld duurt het tussen de 4 en 8 uur om een lege accu van een elektrische fiets op te laden (zo’n 75 Watt per uur). Er zijn ook snelladers op de markt, dat gaat bijna 2 keer zo snel. Maar let op: iedere snellaadbeurt verkort de levensduur van je accu een beetje.

Plek van de motor

E-bikes kunnen voor, achter of in het midden een motor hebben. De meest geschikte plek houdt verband met uw voorkeuren, maar de middenmotor lijkt de meeste voordelen te hebben. De aandrijving is direct verbonden met de trapas, waardoor de trapondersteuning heel natuurlijk aanvoelt. Deze E-bikes zijn iets stabieler en bandenplakken en banden verwisselen is veel eenvoudiger. Goed, een middenmotor is wél iets duurder (hoewel steeds goedkoper). En alle krachten komen op de ketting en versnellingssystemen, dus dat moet zwaarder worden uitgevoerd. Maakt u vooral vlakke, kortere ritten, dan volstaat ook een goedkopere fiets met voorwielmotor.

E-bikes getest

Uit een recente e-bike test van de ANWB blijkt dat de elektrische ondersteuning van bijna alle fietsen redelijk tot méér dan goed werd gewaardeerd. En prijs blijkt niet doorslaggevend: ook modellen die honderden euro’s goedkoper zijn, scoren soms goed. Hoewel de Consumentenbond anders lijkt te concluderen: ‘Als het gaat om algemene merktevredenheid staan de wat duurdere merken in de top.’ Nieuwsgierig naar hoe e-bikes scoren? Kijk hier.

Ombouwsystemen

De hype rondom e-bikes lijkt voorlopig nog niet over. Onlangs werd een zoveelste elektrische vouwfiets op de markt gebracht. En ondernemers komen met ingenieuze systemen om e-bikes te maken van alledaagse fietsen. Die ‘ombouwsystemen’ zien er steeds geavanceerder uit en hebben vaak een overtuigend verhaal. Toch lijken ze in de praktijk niet écht te kunnen concurreren met de prestaties van normale e-bikes.

Toekomst

Wat heeft de toekomst nog voor ons in petto? Nou, de TU Delft experimenteert al met draadloos opladen via een stoeptegel. Een Deense ontwikkelaar werkt aan een solar bike op zonnecellen. In Frankrijk wordt druk gesleuteld aan fietsen op waterstof. En verder wordt er een sterke productietoename verwacht van elektrische kinderfietsen. Lijkt u dat wat duur? Misschien is een elektrische step dan een leuk alternatief.

Interessant artikel?