Meterstanden doorgeven

Ben u nieuwe klant?

Nieuwe klant

Welkom en fijn dat u voor Nuon heeft gekozen. Uw meterstanden gebruiken wij als beginstanden voor uw energiecontract.
Meterstanden doorgeven

Binnenkort uw jaarafrekening?

Jaarafrekening

Voor een correcte jaarafrekening hebben wij uw meterstanden nodig. Zonder deze standen maken wij een schatting van uw energieverbruik.
Meterstanden doorgeven

Gaat u verhuizen of bent u verhuisd?

Verhuizen

Bent u klant en onlangs verhuisd? Geef dan de meterstanden van uw oude woning én nieuwe woning aan ons door.
Meterstanden doorgeven

Wanneer geeft u uw meterstanden door?

Zodra u een brief of e-mail van ons heeft ontvangen. Hierin staat een opnamenummer waarmee u de meterstanden aan ons doorgeeft.

Heeft u een slimme meter?

Dan hoeft u uw meterstanden niet door te geven. Uw netbeheerder leest uw slimme meter op afstand uit en geeft deze aan ons door.


Bent u het opnamenummer kwijt?

Meterstanden voor de jaarafrekening kunt u ook online doorgeven met uw klantnummer. Dit nummer vindt u op uw jaarafrekening of bankafschrift.

Zonder opnamenummer kunt u uw meterstanden voor uw nieuwe contract of voor uw verhuizing niet online doorgeven. Neemt u dan contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Hoe lees ik mijn meterstanden af?

Bekijk hoe de meters eruit zien en hoe u de meterstanden afleest.

Bekijk de verschillende meters

Uw verbruik bijhouden met Mijn Verbruik

Met Mijn Verbruik heeft u direct inzicht in uw energieverbruik. U hoeft alleen uw meterstanden in te vullen. Uw verbruik ziet u vanzelf in een overzichtelijke grafiek. Houdt u uw meterstanden al langere tijd bij? Dan kunt u het verbruik in één grafiek vergelijken met verbruik uit voorgaande jaren.

Meterstanden bijhouden in Mijn Verbruik

Meestgestelde vragen over meterstanden

  • Kan ik de meterstanden die ik zojuist verkeerd heb doorgegeven nog wijzigen?

    Ja, u kunt op dezelfde dag nogmaals uw meterstanden via onze website doorgeven. De eerder ingevulde meterstanden kunt u overschrijven en nogmaals versturen. De nieuwe standen worden dan gebruikt voor uw jaar- of eindafrekening.

  • Ik heb mijn meterstanden doorgegeven wanneer ontvang ik de jaarafrekening?

    In Mijn Nuon ziet u de verwachte ontvangstdatum van de jaarafrekening. Dit kan eerder of maximaal 5 werkdagen later dan genoemde datum zijn.

  • Mijn meterstanden kloppen niet

    Als wij uw standen niet hebben, of niet konden gebruiken maken we een schatting van uw verbruik. Op de jaar- of eindafrekening herkent u dit aan de * achter de standen.

    De schatting baseren we op het historisch verbruik op uw adres, prijswijzigingen in de energiemarkt en weersvoorspellingen. Grote kans dus dat de geschatte standen niet veel afwijken van uw werkelijke standen. Is het verschil tussen de werkelijke en de geschatte meterstanden op de jaar- of eindafrekening erg groot? Bekijk of u in aanmerking komt voor een gecorrigeerde jaarafrekening.

  • Waarom komt er geen meteropnemer meer langs?

    Sinds 1-8-2013 vragen wij uw meterstanden op. Er komt dus geen meteropnemer van uw netbeheerder meer bij u langs voor het opnemen van de jaarlijkse afrekening. Uw netbeheerder is wel eigenaar van uw meters en is verplicht om bij u langs te komen voor een technische controle van uw meetinstallatie. Dit gebeurt minimaal één keer per drie jaar. Wanneer u uw meterstanden zelf aan ons door kunt geven krijgt u van ons een opnamenummer. Met dit opnamenummer geeft u uw meterstanden online of telefonisch door.

Prijswinnaars iPad Mini

Onder de klanten die hun meterstanden doorgeven voor de jaarafrekening verloten we maandelijks een iPad Mini.

Bekijk de prijswinnaars