Energierekening betalen

Energierekening betaalproces betalingsregeling

Energierekening betalen

U betaalt uw energiekosten vooraf. Wij stellen u een termijnbedrag voor en u betaalt dit bedrag meestal per maand. Aan het eind van een verbruiksjaar verrekenen wij de termijnbedragen met uw energiekosten van dat verbruiksjaar. En ontvangt u de jaarafrekening.
  • In Mijn Nuon ziet u uw openstaand saldo en betaalt u via iDEAL
  • Liever geen acceptgiro's meer? Met Post Online uw rekening per e-mail.
  • Of kies voor automatische incasso. Uw rekeningen bewaren we in Mijn Nuon.

Openstaand saldo

In Mijn Nuon onder Mijn facturen ziet u het openstaand saldo. U vindt hier ook uw energierekeningen (pdf) en de betaaldag

Ga naar Mijn Nuon, of meld u aan met uw klantnummer*. 
*Dit nummer staat op uw bankafschrift, post en e-mails.

Mijn Nuon - Mijn facturen

Betaal via iDEAL

In Mijn Nuon onder Mijn facturen staan uw rekeningen. Betaalt u digitaal? U krijgt een e-mail met link naar uw rekening.

  • U ziet welke rekening open staat
  • Betaal via iDEAL of internet
Betaal via iDEAL

Automatische incasso

In Mijn Nuon onder Mijn gegevens, staan uw betaalgegevens. Hier selecteert u 'automatische incasso'.

  • Kies zelf uw betaaldag
  • Bespaar € 1,82 per acceptgiro
  • Uw betalingen vindt u in Mijn Nuon
Naar automatische incasso

Is betalen moeilijk?

Dit kan helaas iedereen overkomen.

Het is belangrijk dat u direct actie onderneemt. Kijk of u in aanmerking komt voor een betalingsregeling, of meld u aan bij een schuldhulpinstantie.

We helpen u graag verder.
Betalingsregeling

Welke stappen zijn er in ons betaalproces?

Natuurlijk willen we voorkomen dat er extra kosten volgen door een betalingsachtestand. En uiteraard doen we er alles aan om niet uw energie te hoeven afsluiten. We geven in onderstaand overzicht aan, hoe ons betaalproces er uitziet. U weet wanneer wij uw betaling verwachten en wat er gebeurt als uw betaling niet op tijd binnen is.

1. Energierekening

  • Zorgt u ervoor dat het bedrag binnen 14 dagen op onze rekening staat.
  • Betaalt u via automatische incasso? Zorgt u er voor dat er op de datum waarop het geld van uw rekening wordt afgeschreven (incassodatum) voldoende geld op uw rekening staat.
  • Ontvangt u uw acceptgiro per post dan berekenen wij  € 1,82 administratiekosten per betaling.

2. Aanmaning

3. Incassobrief - laatste betaalmogelijkheid

  • Heeft u 14 dagen na ontvangst van de aanmaning niet betaald? Dan krijgt u een incassobrief. Dit is uw laatste mogelijkheid om te betalen.
  • We brengen nu ook wettelijke incassokosten van minimaal € 40,- bij u in rekening.
  • Zorgt u ervoor dat het bedrag plus de incassokosten als nog binnen 7 dagen op onze rekening staan.

4. Vooraankondiging beëindiging leveringscontract

  • Heeft u niet betaald nadat u de incassobrief heeft gekregen? Kom dan snel in actie, anders worden uw gas en stroom afgesloten.
  • Wij hebben nu een deurwaarder ingeschakeld en u betaalt zelf de kosten hiervoor.
  • In de brief met vooraankondiging staat een datum. Vanaf deze datum heeft u nog 10 dagen om het totale openstaande bedrag te betalen.
  • Betaalt u niet op tijd, dan beëindigen wij uw leveringscontract.

     

5. Beëindiging leveringscontract

  • Heeft u na deze laatste termijn van 10 dagen nog niet betaald? Dan beëindigen wij uw energiecontract.
  • We geven aan uw netbeheerder door dat het leveringscontract met u is stopgezet.

Veelgestelde vragen energierekening

  • Wanneer komt mijn jaarafrekening?

    In Mijn Nuon vindt u ontvangstdatum van uw jaarafrekening en de jaarafrekeningen van afgelopen jaren. Lees verder op Jaarafrekening.

    Lees verder
  • Ik wil mijn jaarafrekening per post blijven ontvangen. Wat moet ik doen?

    Om uw jaarafrekening weer per post te ontvangen moet u inloggen in Mijn Nuon.

  • Wat is IBAN?

    Het IBAN (International Bank Account Number) is een langer rekeningnummer.

  • Waarom ontvang ik twee verschillende energierekeningen?

    Het kan zijn dat uw vorige energieleverancier u na de overstapdatum nog een termijnbedrag in rekening brengt. Een leverancier heeft namelijk twee maanden de tijd om uw overstap administratief te verwerken.

    Meer informatie
  • Kan ik een betalingsregeling krijgen als ik een brief heb ontvangen van mijn incassobureau?

    U kunt helaas geen betalingsregeling meer met ons afspreken. Wij adviseren u contact op te nemen met het betreffende incassobureau.

  • Wanneer wordt het tegoed van mijn jaar- of eindafrekening uitbetaald?

    Krijgt u geld terug op uw jaar- of eindafrekening dan wordt dit bedrag binnen 2 weken uitbetaald. Heeft u nog niet alle termijnbedragen betaald, dan verrekenen we de openstaande bedragen met het uit te betalen tegoed. Hierdoor kan het bedrag op de jaarafrekening afwijken van het bedrag op uw bankrekening. Voor de uitbetaling kunt u in Mijn Nuon al checken of u nog openstaand saldo heeft.

    Meer info
  • Hoe komt het dat ik niet meer een maandelijkse termijnfactuur ontvang?

    De jaarafrekening delen wij door 12 maanden. Het kan zijn dat we bij het berekenen van uw termijnbedrag op een bedrag uitkomen van minder dan € 50,- per maand. Wij passen dan uw aantal termijnen aan naar 2,3 of 6 maandelijkse afschrijvingen. Een voorbeeld is de afschrijving van het termijnbedrag van een garage. Hiervan is het verbruik vaak zo laag dat wij u eens in de 2 of 3 maanden factureren.

  • Wat is een kredietwaardigheidstoets?

    Het toetsen van uw kredietwaardigheid houdt in dat gecontroleerd wordt of u in staat bent aan uw financiële verplichtingen te voldoen.

    Meer informatie
  • Naar welk IBAN kan ik betalingen voor Nuon overmaken?

    Wilt u een termijnnota, jaarafrekening of aanmaning betalen? Maak het bedrag over naar IBAN NL54INGB0000000503 ten name van Nuon CCC.

  • Welke facturen heb ik openstaan?

    Wilt u weten of u een rekening al betaald heeft of wat uw openstaande saldo is? In Mijn Nuon heeft u altijd een actueel overzicht van uw openstaande facturen.

    Meer informatie
  • Wanneer wordt de eenmalige machtiging afgeschreven?

    Het duurt 2 werkdagen voordat uw eenmalige machtiging bij uw bank wordt aangeboden. Wilt u zelf de datum kiezen waarop het bedrag kan worden afgeschreven? Houd er rekening mee dat u kiest voor een incassodatum die 2 dagen in de toekomst ligt.
    Inloggen in Mijn Nuon en betaaldag wijzigen

  • Waarom krijg ik een aanmaning terwijl ik via automatische incasso betaal?

    We vinden het vervelend dat u ondanks uw automatische betaling een aanmaning van ons ontvangt. Het kan zijn dat er tijdens de automatische incasso onvoldoende geld op uw rekening stond. Sinds de invoering van een nieuwe betaalwijze binnen de eurozone (SEPA) zijn de regels rondom automatische incasso's aangescherpt. Als er onvoldoende geld op uw rekening staat wordt het te incasseren bedrag niet afgeschreven. Sommige banken schrijven het bedrag wel af maar storneren het vervolgens weer. Vóór SEPA probeerde uw bank de volgende 30 dagen alsnog te incasseren. Deze termijn is nu verkort naar 5 dagen.

  • Hoe herken ik mail van Nuon?

    Heeft u mail ontvangen en twijfelt u of deze echt afkomstig is van Nuon? Aan de volgende kenmerken herkent u mail van Nuon: