1. Thuis
  2. Hoe werkt een laadpas?

Zo werkt een laadpas voor je elektrische auto

Als je overstapt naar elektrisch rijden, heb je een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. Zo’n laadpas werkt heel eenvoudig. Hoe precies? Dat lees je op deze pagina.

Een laadpas kiezen

Om een elektrische auto op te laden heb je een laadpas nodig. Er bestaan veel verschillende laadpassen, van allerlei aanbieders. Maar welke laadpas kan je het beste kiezen?

Onze eigen laadpas

Zelf hebben we ook een laadpas: de Vattenfall InCharge laadpas. Hiermee heb je toegang tot meer dan 235.000 laadpunten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ook handig: in onze online portal My InCharge zie je per laadsessie hoeveel stroom je hebt geladen. En met onze app vind je al onze laadpalen en die van andere aanbieders in één handig overzicht. Met één klik navigeer je ernaartoe.

Onze laadpas is gratis. Je kan 'm online aanvragen als pas of sleutelhanger. Je betaalt alleen voor je laadsessies en een starttarief als je laadt bij palen die niet van Vattenfall InCharge zijn. 

Verschillende aanbieders

Er zijn talloze aanbieders van laadpassen. Van nutsbedrijven tot energiebedrijven. En van automerken tot de ANWB. Sommige aanbieders hebben hun eigen oplaadnetwerk, andere aanbieders maken afspraken met beheerders van laadpalen.

Het gevolg is dat je niet met alle laadpassen bij dezelfde laadpalen terecht kunt. En er gelden per laadpas andere tarieven en voorwaarden. Veel mensen met een elektrische auto hebben om die reden meerdere laadpassen van verschillende aanbieders.

 

Let hierop bij het kiezen van je laadpas(sen)

Tarieven

Het belangrijkste verschil tussen laadpassen zit hem in het tarief. Er zijn laadpassen met een abonnement waarbij je geen starttarief betaalt. Je betaalt alleen een tarief per geladen kWh. Er zijn ook laadpassen zonder abonnement. Hiermee betaal je een starttarief bovenop het tarief voor de stroom die je laadt.

Maar welke van de twee varianten is dan het slimst om te nemen? Dat hangt er dus vanaf hoe vaak je laadt aan een openbare lader of een snellader. Hoe vaker je laadt, hoe voordeliger een laadpas met abonnement en dus zonder starttarief is.

Verder verschillen de prijzen voor laadpassen flink. Er gelden ook andere tarieven per type laadpaal en zelfs per laadpaal. We adviseren je om goed uit te zoeken hoe vaak en waar je laadt. En dan te kijken welke laadpas hier het beste bij past. Het kan ook slim zijn om meer dan één laadpas te nemen. Met diverse laadpassen betaal je bij meer laadpalen een goed stroomtarief.

Dekking

Sommige aanbieders hebben hun eigen laadpalen. Andere aanbieders maken afspraken met beheerders van laadpalen. En weer andere aanbieders doen het allebei.

Hoe meer laadpalen een aanbieder in beheer heeft of er afspraken voor heeft gemaakt, hoe beter voor de gebruiker. Hoe meer laadpalen in het netwerk, hoe minder ver je als gebruiker hoeft te rijden naar de volgende laadpaal.

Als je met de auto naar het buitenland gaat, check dan ook de dekking in het buitenland. Sommige aanbieders hebben alleen laadpalen in Nederland. Andere aanbieders hebben in bijna heel Europa laadpalen.

Gemak

Sommige aanbieders van laadpassen hebben een app. Dat is handig, want vaak zie je in die app een kaart met alle laadpunten. Je ziet ook per laadpaal wat je er betaalt en of die beschikbaar is. Ook kun je aan sommige apps je creditcard koppelen, zodat je bij laadpalen kunt betalen met je mobiel. Dat scheelt weer een plekje in je portemonnee.

Kosten van laadpassen met of zonder abonnement

Er zijn laadpassen met en zonder abonnement. Bij een laadpas zonder abonnement betaal je een starttarief en een laadtarief. Bij een laadpas met abonnement betaal je alleen een laadtarief.

Of een abonnement gunstig is kun je zelf uitrekenen. Je zoekt dan uit wat je gemiddeld aan starttarief betaalt. En hoe vaak je gemiddeld in een maand aan een openbare laadpaal of een snellader laadt. Die twee cijfers vermenigvuldig je met elkaar. Kom je uit op een bedrag dat hoger is dan het abonnement dat je betaalt? Dan bespaar je dus met een laadpas met abonnement. Is het bedrag lager, dan kun je beter elke keer een starttarief betalen.

Zo gebruik je je laadpas

  1. Zoek eerst een laadpaal bij je in de buurt

    In de handige InCharge app zie je heel eenvoudig waar er in de buurt plek is om de laden. Wil je een zo voordelig mogelijk tarief? Ook dit check je in de app. Je ziet per paal wat je per kWh betaalt en of de laadpaal vrij is.

  2. Sluit je laadkabel aan

    Stop je laadkabel in je auto en in de laadpaal. Meestal zie je groen licht of merk je een ander signaal als je de laadkabel goed hebt aangesloten. Rood licht betekent storing. Zit je laadkabel er inderdaad goed? Dan kun je je laadsessie starten.

  3. Houd je laadpas voor de lezer om te gaan laden

    Je start je laadsessie door je laadpas, soms ook ‘laadtag’ of ‘druppel’ genoemd, voor de lezer te houden. Blauw licht betekent dat je laadsessie is gestart.

    Je smartphone gebruiken kan ook
    Gebruik je liever je smartphone in plaats van je laadpas? Koppel je laadpas dan aan onze app en houd je mobiel voor de lezer op de laadpaal.

  4. Sluit je laadsessie af

    Wil je stoppen met laden? Houd dan je laadpas of app weer voor de laadpaal. En haal daarna je laadkabel uit de laadpaal en je elektrische auto. Haal daarna je laadkabel uit de laadpaal en je auto. Berg je laadkabel goed op en je bent klaar voor je volgende rit.

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Bekijk onze laadpalen

Meer over opladen